#𝘾𝙪𝙢𝙑𝙤𝙩𝙚𝙯 #𝙢𝙪𝙣𝙘𝙖̆ Și pentru această săptămână revin cu exercițiul de #transparență. Astăzi vă prezint cele nu mai puțin de 16 proiecte de lege avute pe masă în Comisia pentru muncă din 4 mai. Pe toate acestea le-am analizat cu atenție și le-am trecut, ca și până acum, prin filtrul propriu, în beneficiul vostru.
𝟭) 𝗟𝟮𝟯𝟮/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗢𝐫𝐝𝐨𝐧𝐚𝐧𝐭̦𝐚 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐢̂𝐧𝐭𝐚̂𝐫𝐳𝐢𝐞 𝟓 𝐚𝐧𝐢 𝐩𝐥𝐚𝐭𝐚 𝐝𝐚𝐭𝐨𝐫𝐢𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐌𝐢𝐧𝐢𝐬𝐭𝐞𝐫𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐄𝐝𝐮𝐜𝐚𝐭̦𝐢𝐞𝐢 𝐟𝐚𝐭̦𝐚̆ 𝐝𝐞 𝐩𝐫𝐨𝐟𝐞𝐬𝐨𝐫𝐢
Primul proiect în discuție este OUG nr.48/2022, care acordă profesorilor diferențe salariale rezultate din două situații. Vreau să fie clar de la început – este vorba de plata unor datorii pentru salariile și tranșele de vechime care au fost calculate greșit. Aceste drepturi au fost câștigate în instanță de o parte dintre profesori, iar acum ministerul doar le plătește datoria și celor care nu au făcut vreo acțiune în justiție, anticipând că altfel vor pierde o serie şi mai lungă şi costisitoare de procese. Când le va da statul banii care de fapt li se cuveneau deja? În 5 ani, cu cea mai mare parte a datoriei în 2025 și în 2026, adică în guvernarea următoare. De aceea, am depus și susținut un amendament pentru ca datoriile să le fie acordate în 2 ani în loc de 5 – e firesc ca oamenii să își primească banii cuveniți mai repede. Am subliniat, în comisie, că nu este normal ca diferențele salariale datorate pe 4 ani să fie acoperite în 5 ani. Profesorii sunt categoria socială care a primit cei mai puțini bani, având în vedere faptul că alocarea bugetului pe educație e la un record minim raportat la PIB. Se pare că profesorii sunt numai buni de împrumutat statul. Nu există argumentul “NU SUNT BANI”, mai ales că propunerea noastră nu punea niciun fel de presiune pe bugetul anului în curs. Cu toate acestea, amendamentul nostru a fost respins.
𝟮) 𝗟𝟮𝟯𝟰/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗚𝘂𝘃𝗲𝗿𝗻𝘂𝗹 „𝗿𝗲𝘁𝗿𝗮𝗻𝘀𝗽𝘂𝗻𝗲” 𝗺𝗮̆𝘀𝘂𝗿𝗶 𝗱𝗲 𝗽𝗿𝗼𝘁𝗲𝗰𝘁̦𝗶𝗲 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗹𝘂𝗰𝗿𝗮̆𝘁𝗼𝗿𝗶𝗶 𝗺𝗮𝗿𝗶𝘁𝗶𝗺𝗶
Avem pe masă OUG nr.50/2022, care modifică legislația privind lucrătorii din sectorul transportului maritim, predominant transfrontalier, în raport cu Convenția privind munca în domeniul maritim, de la Geneva. Aceasta include modificările aduse prin Directiva UE 2018/131. Chiar dacă Guvernul își propune prin această inițiativă să transpună în legislația noastră această directivă, precizez că transpunerea prevederilor este deja realizată prin Legea nr.214/2015, prin care s-a ratificat Convenția de la Geneva. Am votat abținere, având în vedere și faptul că sunt preluate multe prevederi din Convenție, lucru ce generează paralelisme legislative. Cu 8 voturi pentru, a fost adoptat un raport de admitere.
𝟯) 𝗟𝟭𝟵𝟰/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗣𝗡𝗟 𝘀̦𝗶 𝗔𝗨𝗥 𝘀𝗰𝗿𝗶𝘂 𝗹𝗲𝗴𝗶 𝗳𝗮̆𝗿𝗮̆ 𝗮 𝘃𝗲𝗿𝗶𝗳𝗶𝗰𝗮 𝗱𝗮𝗰𝗮̆ 𝗲𝘅𝗶𝘀𝘁𝗮̆ 𝗱𝗲𝗷𝗮 𝗿𝗲𝗴𝗹𝗲𝗺𝗲𝗻𝘁𝗮̆𝗿𝗶 𝗶̂𝗻 𝗱𝗼𝗺𝗲𝗻𝗶𝘂
Următoarea inițiativă legislativă este menită să reglementeze statutul asistenților maternali profesioniști. Am votat împotriva acestei inițiative, deoarece se creează un paralelism legislativ – statutul asistenților maternali profesioniști este reglementat deja de HG nr.679/2003. Mai mult, proiectul de lege nu schimbă nimic fundamental în structura sau conținutul reglementării actuale în vigoare și nu justifică adoptarea unei legi noi. În comisie a fost adoptat un raport de respingere.
𝟰) 𝗟𝟭𝟵𝟴/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗔𝗨𝗥 𝗰𝗼𝗺𝗽𝗮𝗿𝗮̆ 𝗺𝗲𝗿𝗲 𝗰𝘂 𝗽𝗲𝗿𝗲
Vorbim despre o inițiativă AUR care propune modificarea Codul muncii și reglementarea salariului minim pe țară, corespunzător programului normal de lucru, la valoarea coșului minim de consum pentru un trai decent pentru o persoană singură. Tot în această propunere se prevede că salariul minim este de 3000 lei. Chiar dacă salariul minim poate fi stabilit ținându-se seama cumva de valoarea coșului de consum pentru un trai decent, nu se poate pune semnul egalității între cuantumul salariului minim brut pe țară și valoarea coșului minim de consum, care este una netă. Pentru aceste motive și pentru calitatea foarte slabă a textului propus, am votat împotrivă și în final a fost adoptat un raport de respingere.
𝟱) 𝗟𝟮𝟭𝟱/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗣𝗡𝗟 𝗽𝗿𝗼𝗽𝘂𝗻𝗲 𝗼 𝗻𝗼𝘂𝗮̆ 𝘀𝗮̆𝗿𝗯𝗮̆𝘁𝗼𝗮𝗿𝗲 𝗹𝗲𝗴𝗮𝗹𝗮̆
Următoarea propunere legislativă prevede includerea zilei de 6 ianuarie în cadrul sărbătorilor legale în care nu se lucrează. Am votat împotriva acestei propuneri, deoarece nu s-au prezentat implicațiile asupra bugetului de stat, există numeroase probleme de tehnică legislativă, iar expunerea de motive este o bătaie de joc la adresa regulilor de elaborare a inițiativelor legislative și una ridicolă. Implicit, a fost adoptat un raport de respingere.
𝟲) 𝗟𝟮𝟭𝟳/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗠𝗮̆𝘀𝘂𝗿𝗶 𝘀𝗼𝗰𝗶𝗮𝗹𝗲 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗿𝗲𝗳𝘂𝗴𝗶𝗮𝘁̦𝗶𝗶 𝗱𝗶𝗻 𝗨𝗰𝗿𝗮𝗶𝗻𝗮
Inițiativa USR PLUS, pe care am semnat-o și eu, este depusă înainte de adoptarea de către Guvern a ordonanțelor de urgență nr.15 și 20 din 2022. Prin această propunere, dorim garantarea protecţiei sociale a persoanelor din Ucraina care solicită ajutorul statului român. Sunt necesare măsuri pentru acordarea unui suport financiar atât pentru adulţii cât şi pentru copiii refugiaţi pe perioada conflictului armat, pentru a se integra în societatea noastră. Astfel, am votat pentru acordarea unui suport financiar refugiaţilor ucraineni pe perioada conflictului armat. Întrucât a fost nevoie de un punct de vedere al Ministerului Finanțelor, inițiativa a fost amânată.
𝟳) 𝗟𝟮𝟭𝟴/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗙𝗮𝗰𝗶𝗹𝗶𝘁𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗶̂𝗻𝗰𝗮𝗱𝗿𝗮̆𝗿𝗶𝗶 𝗶̂𝗻 𝗺𝘂𝗻𝗰𝗮̆ 𝗽𝗲 𝘁𝗲𝗿𝗶𝘁𝗼𝗿𝗶𝘂𝗹 𝗥𝗼𝗺𝗮̂𝗻𝗶𝗲𝗶 𝗮 𝗰𝗲𝘁𝗮̆𝘁̦𝗲𝗻𝗶𝗹𝗼𝗿 𝗱𝗶𝗻 𝗨𝗰𝗿𝗮𝗶𝗻𝗮
O altă inițiativă USR PLUS, semnată și de mine, vizează reducerea timpilor şi a costurilor pentru obţinerea de către cetăţenii din Ucraina a vizei de lungă şedere pentru angajare în muncă şi a permisului unic de şedere în scop de angajare.Inițiativa vizează și posibilitatea acordării vizei de lungă şedere pentru angajare în muncă, fără prezentarea copiei avizului de angajare şi străinilor care fac dovada cunoaşterii limbii române cel puţin la un nivel satisfăcător, întrucât formalităţile obţinerii avizului de angajare îngreunează accesul la timp pe piaţa muncii a lucrătorilor. Factorul „timp” este unul dintre aspectele esenţiale ce trebuie avute în vedere în cazul lucrătorilor sezonieri. În ședință, @Oana Țoiu a susținut – cu bună dreptate – că nu înțelege reacția Guvernului de a nu susține inițiativa, de a nu rezolva criza de forță de muncă de pe piața muncii din țara noastră și de a nu debirocratiza procesele cu instituțiile publice. Inițiativa a fost amânată.
𝟴) 𝗟𝟮𝟮𝟬/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗣𝗦𝗗 𝗽𝗿𝗼𝗽𝘂𝗻𝗲 𝗮𝗹𝘁𝗲 𝗿𝗲𝗴𝘂𝗹𝗶 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗰𝗮𝗹𝗰𝘂𝗹𝗮𝗿𝗲𝗮 𝘀𝗮𝗹𝗮𝗿𝗶𝗶𝗹𝗼𝗿 𝗽𝗲𝗿𝘀𝗼𝗻𝗮𝗹𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗱𝗶𝗻 𝗨𝗔𝗧-𝘂𝗿𝗶
Inițiativa PSD urmărește precizarea expresă în legea salarizării unice a faptului că salariile de bază se stabilesc în baza 𝘤𝘰𝘦𝘧𝘪𝘤𝘪𝘦𝘯𝘵̦𝘪𝘭𝘰𝘳 𝘥𝘦 𝘪𝘦𝘳𝘢𝘳𝘩𝘪𝘻𝘢𝘳𝘦 pentru personalul încadrat în funcții publice sau contractuale la nivelul unei unități administrativ teritoriale. Nu se știe ce reprezintă acești coeficienți de ierarhizare, legea nu îi definește, ci doar vorbește despre „coeficienți”, utilizați la stabilirea salariilor de bază la gradația „0” aferentă fiecărei funcții dintre cele cuprinse în anexele I-IX la lege. Am votat împotriva acestei inițiative și consider că trebuie susținută autonomia autorităților locale. În final, a fost adoptat un raport de respingere.
𝟵) 𝗟𝟮𝟮𝟲/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗥𝗲𝗴𝗹𝗲𝗺𝗲𝗻𝘁𝗮𝗿𝗲𝗮 𝘀𝗮̆𝗽𝘁𝗮̆𝗺𝗮̂𝗻𝗶𝗶 𝗱𝗲 𝗹𝘂𝗰𝗿𝘂 𝗰𝗼𝗺𝗽𝗿𝗶𝗺𝗮𝘁𝗲 – 𝟭𝟬 𝗼𝗿𝗲 𝗽𝗲 𝘇𝗶/𝟰 𝘇𝗶𝗹𝗲 𝗽𝗲 𝘀𝗮̆𝗽𝘁𝗮̆𝗺𝗮̂𝗻𝗮̆
Vă prezint o inițiativă legislativă ce vizează ca repartizarea timpului de muncă săptămânal să fie făcută de comun acord între angajat și angajator, și să poată fi de 10 ore pe zi, timp de 4 zile pe săptămână. Mă număr printre semnatarii acestui proiect și cred că legislația trebuie să se adapteze la contextul actual și să fie în acord cu realitățile din practică. Măsura propusă aduce la normalitate și programul de 10 ore pe zi, 4 zile pe săptămână. Aceasta nu afectează activitatea economică și nu prezintă riscuri, așa cum s-a susținut și în ședința comisiei, angajatorii și salariații fiind liberi să opteze pentru acest tip de program. Durata normală a timpului de muncă de 40 de ore pe săptămână este respectată. Cu toate acestea, inițiativa a primit un raport de respingere.
𝟭𝟬) 𝗟𝟭𝟵𝟯/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗡𝗼𝗶 𝗮𝘁𝗿𝗶𝗯𝘂𝘁̦𝗶𝗶 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗳𝘂𝗻𝗰𝘁̦𝗶𝗼𝗻𝗮𝗿𝘂𝗹 𝗽𝘂𝗯𝗹𝗶𝗰 𝗽𝗮𝗿𝗹𝗮𝗺𝗲𝗻𝘁𝗮𝗿
Discutăm în continuare despre o inițiativă care stabilește noi atribuții pentru personalul responsabil cu ordinea și siguranța în Senat/Camera Deputaților, și anume să intervină pentru asigurarea siguranței persoanelor, integrității corporale, sănătății, vieții, bunurilor acestora. Consider că există deja instituții abilitate și specializate pentru a interveni în sensul celor scrise în inițiativă, iar aceste atribuții exced atribuțiile funcționarului public parlamentar. Pentru aceste motive am votat împotrivă, însă a fost adoptat un raport de admitere.
𝟭𝟭) 𝗟𝟯𝟯𝟯/𝟮𝟬𝟮𝟭 – 𝗚𝘂𝘃𝗲𝗿𝗻𝘂𝗹 𝗮𝗱𝗼𝗽𝘁𝗮̆ 𝗺𝗮̆𝘀𝘂𝗿𝗶 𝗰𝗮𝗿𝗲 𝗽𝗼𝘁 𝗴𝗲𝗻𝗲𝗿𝗮 𝗽𝗿𝗮𝗰𝘁𝗶𝗰𝗶 𝗮𝗯𝘂𝘇𝗶𝘃𝗲 𝘀̦𝗶 𝗽𝗼𝘁 𝗮𝗳𝗲𝗰𝘁𝗮 𝘀𝗮̆𝗻𝗮̆𝘁𝗮𝘁𝗲𝗮 𝗽𝘂𝗯𝗹𝗶𝗰𝗮̆
Avem pe masă o inițiativă a Guvernului, deja adoptată de cele două camere, însă rediscutarea acesteia a avut loc ca urmare a cererii de reexaminare a Președintelui. Inițiativa a avut în vedere, în principal, completarea domeniului de activitate cu activitățile privind autorizarea investigațiilor clinice pentru dispozitive medicale, precum și autorizarea studiilor clinice pentru medicamentele de uz uman. Potrivit cererii de reexaminare, se critică menționarea companiei UNIFARM, în mod explicit, ca fiind exclusă de sub incidența dispozițiilor Legii nr.98/2016, aspect ce generează un tratament juridic diferențiat față de cel aplicabil celorlalte companii active pe piața concurențială. De asemenea, Președintele critică și faptul că autorizarea 𝘰𝘱𝘦 𝘭𝘦𝘨𝘪𝘴 a unui studiu clinic prin simpla împlinire a unui termen în care ANMDMR trebuie să-l analizeze, fapt ce ar putea afecta sănătatea publică. În aceste condiții, am votat pentru cererea de reexaminare. A fost adoptat un aviz favorabil în unanimitate.
𝟭𝟮) 𝗟𝟮𝟮𝟴/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗖𝗼𝗻𝘁𝗶𝗻𝘂𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗮𝗰𝗼𝗿𝗱𝗮̆𝗿𝗶𝗶 𝘀̦𝗶 𝗱𝗲𝗰𝗼𝗻𝘁𝗮̆𝗿𝗶𝗶 𝗰𝗵𝗲𝗹𝘁𝘂𝗶𝗲𝗹𝗶𝗹𝗼𝗿 𝗰𝘂 𝘀𝗲𝗿𝘃𝗶𝗰𝗶𝗶𝗹𝗲 𝗺𝗲𝗱𝗶𝗰𝗮𝗹𝗲 𝘀̦𝗶 𝗺𝗲𝗱𝗶𝗰𝗮𝗺𝗲𝗻𝘁𝗲𝗹𝗼𝗿 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝘁𝗿𝗮𝘁𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗰𝗮𝘇𝘂𝗿𝗶𝗹𝗼𝗿 𝗱𝗲 𝗖𝗢𝗩𝗜𝗗
Vorbim despre o ordonanță de urgență ce asigură continuarea acordării și decontării cheltuielilor cu serviciile medicale și a medicamentelor pentru tratarea cazurilor de COVID-19, precum și acordarea unor sporuri salariale pentru personalul din cadrul DSP. Am votat pentru continuarea acțiunilor de limitare a răspândirii infecției cu virusul Sars-Cov-2 în rândul populației, dar și pentru accesul pacienților în mod nediscriminatoriu și neîntrerupt la acordarea și decontarea serviciilor medicale. Bineînțeles, cu singurul vot al AUR împotrivă, a fost adoptat un aviz favorabil.
𝟭𝟯) 𝗟𝟮𝟯𝟯/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗧𝗲𝗺𝗲𝗶 𝗹𝗲𝗴𝗮𝗹 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗽𝗹𝗮𝘁𝗮 𝗰𝗼𝘁𝗶𝘇𝗮𝘁̦𝗶𝗶𝗹𝗼𝗿 𝗔𝗰𝗮𝗱𝗲𝗺𝗶𝗲𝗶 𝗥𝗼𝗺𝗮̂𝗻𝗲 𝗰𝗮 𝗺𝗲𝗺𝗯𝗿𝘂 𝗮𝗹 𝗙𝗲𝗱𝗲𝗿𝗮𝘁̦𝗶𝗲𝗶 𝗘𝘂𝗿𝗼𝗽𝗲𝗻𝗲 𝗮 𝗜𝗻𝘀𝘁𝗶𝘁𝘂𝘁𝗲𝗹𝗼𝗿 𝗡𝗮𝘁̦𝗶𝗼𝗻𝗮𝗹𝗲 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗟𝗶𝗺𝗯𝗮̆
O altă ordonanță de urgență a Guvernului are rol de a asigura un temei legal pentru plata cotizațiilor curente și restante, ca urmare a statutului pe care îl are Academia Română ca membru al unui for internațional. Am votat pentru această inițiativă, pentru că Academia Română a fost invitată să facă parte din Federația Europeană a Institutelor Naționale pentru Limbă. Astfel și limba română va fi prezentă în contextul mai larg al politicilor lingvistice din UE. Comisia a dat un aviz favorabil.
𝟭𝟰) 𝗟𝟭𝟴𝟰/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗣𝗼𝗹𝗶𝘁𝗶𝘇𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗳𝘂𝗻𝗰𝘁̦𝗶𝗲𝗶 𝗱𝗲 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗲𝗰𝘁𝗼𝗿 𝘀̦𝗰𝗼𝗹𝗮𝗿 𝗽𝗿𝗼𝘃𝗲𝗻𝗶𝘁 𝗱𝗶𝗻 𝗺𝗲𝗱𝗶𝗶 𝘀𝗼𝗰𝗶𝗼-𝗲𝗰𝗼𝗻𝗼𝗺𝗶𝗰𝗲 𝗱𝗲𝘇𝗮𝘃𝗮𝗻𝘁𝗮𝗷𝗮𝘁𝗲 𝘀𝗮𝘂 𝗺𝗮𝗿𝗴𝗶𝗻𝗮𝗹𝗶𝘇𝗮𝘁𝗲
Această propunere legislativă reprezintă vestita inițiativă în care, în Comisia pentru învăţământ de la Camera Deputaților, s-a strecurat amendamentul buclucaş care amnistia plagiatorii de dinainte de 2011. Datorită demersurilor întreprinse de USR PLUS, inițiativa a fost întoarsă din plen la comisie și, în final, amendamentul cu pricina a fost eliminat. Ajuns la Senat, proiectul urmărește, pe de o parte, includerea în structura inspectoratelor școlare a unor inspectori proveniți din medii socio-economice dezavantajate și/sau din grupuri marginalizate din punct de vedere social – romi, iar pe de altă parte, stabilirea unor condiții specifice pentru ocuparea funcției de mediator școlar în comunitățile cu populație majoritară de etnic romă, prin excepție de la reglementările generale. Am votat abținere, întrucât se ridică o problemă de fond esențială, și anume politizarea a încă unei funcții de inspector școlar, pentru că se creează o funcție suplimentară de inspector pentru ocuparea căreia este necesară consultarea grupului minorităților din Parlament – există deja una, asta e a doua. Cu toate acestea, a fost adoptat un aviz favorabil.
𝟭𝟱) 𝗟𝟮𝟯𝟳/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗔𝐜𝐭𝐢𝐯𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞 𝐝𝐢𝐝𝐚𝐜𝐭𝐢𝐜𝐚̆ 𝐩𝐞 𝐭𝐞𝐦𝐞 𝐣𝐮𝐫𝐢𝐝𝐢𝐜𝐞 𝐢̂𝐧 𝐢̂𝐧𝐯𝐚̆𝐭̧𝐚̆𝐦𝐚̂𝐧𝐭𝐮𝐥 𝐥𝐢𝐜𝐞𝐚𝐥 𝐬̧𝐢 𝐠𝐢𝐦𝐧𝐚𝐳𝐢𝐚𝐥, 𝐜𝐨𝐦𝐩𝐚𝐭𝐢𝐛𝐢𝐥𝐚̆ 𝐜𝐮 𝐞𝐱𝐞𝐫𝐜𝐢𝐭𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐩𝐫𝐨𝐟𝐞𝐬𝐢𝐞𝐢 𝐝𝐞 𝐜𝐨𝐧𝐬𝐢𝐥𝐢𝐞𝐫 𝐣𝐮𝐫𝐢𝐝𝐢𝐜
Discutăm despre o inițiativă legislativă, pe care am semnat-o și eu, ce prevede lărgirea cadrului de activităţi compatibile cu exercitarea profesiei de consilier juridic, respectiv introducerea activităților didactice cu conținut juridic. Totodată, propunerea crește baza de selecție pentru specialiști, menită să ajute dezvoltarea competențelor juridice ale elevilor. Din aceste considerente, am votat pentru îndreptarea reglementării actuale restrictive, iar Comisia a adoptat un aviz favorabil în unanimitate.
𝟭𝟲) 𝗟𝟮𝟯𝟴/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗗𝗿𝗲𝗽𝘁𝘂𝗹 𝗽𝗮𝗰𝗶𝗲𝗻𝘁𝘂𝗹𝘂𝗶 𝘀𝘂𝗽𝗿𝗮𝘃𝗶𝗲𝘁̧𝘂𝗶𝘁𝗼𝗿 𝗱𝗲 𝗰𝗮𝗻𝗰𝗲𝗿 𝗱𝗲 𝗮 𝗳𝗶 „𝘂𝗶𝘁𝗮𝘁”
Ultima inițiativă urmărește reglementarea dreptului pacientului supravieţuitor de cancer de a nu furniza informaţii şi documente care vizează afecţiunea oncologică, dacă a trecut un termen de 7 ani, respectiv 5 ani în cazul pacientului minor, de la data încheierii protocolului oncologic, distribuitorului de asigurări care le solicită în vederea evaluării riscului pentru preluarea, respectiv menţinerea în asigurare, a pacientului. Am votat pentru un aviz favorabil, deoarece este vorba de aplicarea dreptului de „a fi uitat”, consacrat la nivelul Uniunii Europene, în cazul supraviețuitorilor de cancer. În comisie, a fost adoptat un aviz favorabil în unanimitate.
𝙍𝙖̆𝙢𝙖̂𝙣𝙚𝙩̦𝙞 𝙖𝙡𝙖̆𝙩𝙪𝙧𝙞 𝙙𝙚 𝙢𝙞𝙣𝙚, 𝙫𝙤𝙞 𝙧𝙚𝙫𝙚𝙣𝙞 𝙘𝙪 𝙣𝙤𝙪𝙩𝙖̆𝙩̦𝙞.