Comisia pentru Educație – 17.05.2022

#CumVotez #Educașie O nouă săptămână, un nou exercițiu de #transparență. Și astăzi vă invit în culise, pentru ședința din data de 17 mai a Comisiei pentru învățământ din Senat. Pe ordinea de zi au fost cinci inițiative legislative, dintre care ultima nu fusese inițial înscrisă pe ordinea de zi, dar a fost adăugată, pentru că Plenul Senatului a retrimis-o la comisie pentru un raport suplimentar. Am adus în discuție, din nou, necesitatea unei decizii asupra legii privind transportul elevilor, în urma căreia am obținut promisiunea că vom avea inițiativa pe ordinea de zi a Comisiei de învățământ săptămâna viitoare, ca măcar noi să ne pronunțăm asupra ei. Totuși, mai sunt două comisii cu care trebuie să emitem un raport comun și sperăm că președinții celor trei comisii, toți trei – membri PNL, se vor înțelege asupra organizării unei dezbateri comune, cât să nu mai fie tergiversată decizia.

1) L285/2022 –  simplificarea procedurilor de evaluare a stagiarilor

Această inițiativă legislativă prevede simplificarea procedurii de evaluare de către angajatori a activității desfășurate de stagiarii absolvenți ai instituțiilor de învățământ superior. Astfel, se desființează Comisia de evaluare din cadrul instituției angajatorului. O parte din atribuțiile acesteia sunt preluate de către mentor – de exemplu, întocmirea referatului de evaluare a stagiarului. La final, activitatea stagiarului va fi evaluată doar de conducătorul departamentului în care a fost efectuat stagiul. Aceste soluții au fost propuse de Ministerul Muncii ca urmare a unui chestionar realizat în rândul angajatorilor. 33,3% dintre respondenţi au considerat că procesul este birocratic, iar 50% din respondenți au identificat ca principale probleme procedurile îndelungate şi greoaie de organizare a perioadei de stagiu şi de evaluare a stagiarului. Datele din expunerea de motive arată că numărul angajatorilor care au încheiat contracte de stagiu şi au solicitat subvenţia acordată de statul român prin Bugetul asigurărilor pentru şomaj a fost redus, iar în anul 2020 doar 26 de stagiari au fost încadraţi în muncă pe locuri de muncă destinate stagiarilor. Având în vedere nevoia de a simplifica procedurile, pentru a încuraja angajatorii să organizeze stagii pentru absolvenți, am votat pentru un raport de admitere a acestei inițiative. Aceste soluții, alături de sprijinul existent de 2.250 lei/lună de la stat pentru angajatorii care primesc absolvenți în stagiu, ar trebui să încurajeze mai mult angajatorii.

2) L398/2021 – vacanțe școlare diferențiate

Inițiativa propune ca vacanțele școlare să fie stabilite diferențiat, atât în funcție de cele 4 macroregiuni ale țării, cât și în funcție de ciclurile de învățământ. Propunerea a avut la bază mai multe exemple din alte state, în care începutul și sfârșitul anului școlar variază semnificativ, în funcție de regiuni. Am înțeles multiplele argumente care pun la îndoială fezabilitatea unei astfel de propuneri în sistemul de învățământ românesc, argumente aduse de Consiliul Economic și Social și de Guvern, motiv pentru care am votat abținere, deși sunt de acord cu ideea de bază a acestei inițiative.

3) L399/2021 – stabilirea unui număr minim de zile de școală

Inițiativa USR PLUS, pe care am co-semnat-o, vizează creşterea către media UE a numărului de zile de şcoală, treptat, în funcţie de ciclul de învăţământ. Astfel, propunem 175 de zile pentru învăţământul primar (35 săptămâni), 180 de zile pentru gimnaziu (36 săptămâni) și 185 de zile pentru liceu (37 săptămâni). Țara noastră are printre cele mai puține zile de școală din UE, în timp ce la numărul disciplinelor suntem în top. Nu intervenim asupra responsabilității Ministerului Educației de a stabili structura anului școlar, perioada cursurilor și a vacanțelor, ci doar dorim o stabilitate și un echilibru. Am votat împotriva raportului de respingere, însă majoritatea a decis respingerea inițiativei.

4) L286/2022 – măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor

Proiectul de lege inițiat de Guvern prevede mai multe măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, printre care și reglementarea unui program național multianual, care le înlocuiește pe cele anuale existente. Unitățile și instituțiile de învățământ sunt deja vizate de prevederile referitoare la expertizarea tehnică. Inspectoratul de Stat în Construcții va fi organ de control și sancțiune, inclusiv pentru conducătorii unităților sau instituțiilor de învățământ. Am votat pentru un aviz favorabil.

5) L160/2020 – Crearea Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior

Această inițiativă prevede crearea Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior. Propunerea a primit un vot și săptămâna trecută, însă a fost retrimisă comisiei, pentru corectarea unor erori tehnice, prin amendament. Am votat pentru raportul suplimentar de admitere, cu amendament admis.

Râmâneți alături de mine, voi reveni cu noutăți

Misiunea noastră e să reconstruim o țară, iar piatra de temelie pe care trebuie să o punem e educația oamenilor din România.
Irineu Darău