#CumVotez #PlenSenat Și în această săptămână am avut un singur plen dedicat inițiativelor legislative, pe lângă cele pentru numirile la CCR și Curtea de Conturi, și, cum fac de fiecare dată, vă prezint ce s-a întâmplat. Luni, 2 mai, am avut pe ordinea de zi șapte inițiative legislative din domeniul muncii și protecției sociale, dintre care primele trei au fost adoptate tacit.
1) L131/2022 – proiect UDMR copiat din inițiativa lui Viktor Orban împotriva comunității LGBT, risc de infringement UE
Discutăm despre o propunere a unor parlamentari UDMR cu prevederi similare cu inițiativa lui Viktor Orban care, alături de alte măsuri anti-LGBT, a atras declanșarea procedurilor de infringement împotriva Ungariei pentru încălcarea mai multor directive și prevederi din tratatul UE referitoare la demnitatea umană, libertatea de exprimare și de informare, dreptul la respectarea vieții private, precum și dreptul la nediscriminare. Inițiativa de față definește identitatea la naștere – formată din nume, sex, cetățenie, naționalitate și introduce „dreptul la un sex” stabilit de medic la naștere, care nu poate fi altul decât feminin sau masculin – contrar realității biologice a copiilor intersex. Aceasta mai introduce posibilitatea părinților de a-și retrage copiii de la cursurile de educație sexuală, care acum sunt oricum opționale.
2) L106/2022 – inițiativa USR PLUS pentru sprijinul persoanelor cu dizabilități
Am scris deja despre inițiativa USR PLUS care aduce măsuri concrete pentru respectarea drepturilor persoanelor cu dizabilități și care ar contribui la creșterea autonomiei acestora, inițiativă care a fost adoptată tacit de Senat.
3) L180/2022 – Guvernul lovește în economia socială
Avem pe masă o ordonanță de urgență prin care Guvernul, sub pretextul că îmbunătățește legislația privind economia socială, modifică substanțial prevederile Legii nr.215/2015 și aduce atingere serioasă principiilor de bază ale economiei sociale. Mai mult, ordonanța nu a ținut cont de cele agreate în grupul de lucru cu întreprinderile din domeniu, inițiat și condus de Ministerul Muncii în 2021. Totodată, aceasta contravine Planului European de acțiune pentru economia socială. În acest sens, USR PLUS a depus o serie de amendamente care vizau două modificări esențiale ale legii. Aceste amendamente asigurau revenirea la forma inițială a legii, respectiv procentul reinvestit să rămână la 90%, și condițiile ca întreprinderile sociale de inserție să aibă cel puțin 30% din personalul angajat aparținând grupului vulnerabil și timpul de lucru cumulat al acestor angajați să reprezinte cel puțin 30% din totalul timpului de lucru al tuturor angajaților să fie cumulative. Aceste amendamente, însă, au fost respinse de PNL-PSD-UDMR. Inițiativa trece spre Camera Deputaților în forma inițială adoptată de Guvern.
4) L203/2022 – Sprijin pentru angajatorii afectați de imposibilitatea efectuării tranzacțiilor comerciale cu Ucraina, Rusia sau Belarus
Vorbim despre o ordonanță de urgență care instituie măsuri de sprijin pentru salariații angajatorilor care sunt afectați de imposibilitatea efectuării de tranzacții comerciale cu operatorii economici din Ucraina, Rusia și Belarus, sau care sunt supuși sancțiunilor internaționale. Este vorba de același model de sprijin acordat în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităților economice în pandemie – indemnizație de 75% din salariul de bază. Am votat pentru acest proiect, având în vedere situația generată de conflictul armat din Ucraina, care a condus la o serie de dificultăți în derularea unor activități economice și la necesitatea de a veni cu măsuri de protecție socială pentru salariați.
5) L167/2022 – Funcții publice de stat pentru angajații Instituției Prefectului
Vorbim despre o inițiativă legislativă care are în vedere transformarea funcțiilor publice din cadrul instituției prefectului, din funcții publice teritoriale în funcții publice de stat. Am votat împotriva inițiativei, întrucât instituția prefectului este reprezentantul Guvernului pe plan local și este firesc să fie vorba despre funcții publice teritoriale, locale. Mai mult, consider că nu se poate pune semnul egalității între un minister, care coordonează activitatea dintr-un anumit domeniu la nivelul întregii țări, și instituția prefectului, care coordonează activități doar la nivelul unui județ. Inițiativa nu a primit un vot, ci a fost retrimisă la comisii.
6) L147/2022 – Creșteri salariale pentru personalul neclerical angajat în unitățile de învățământ teologic
Următoarea inițiativă de pe ordinea de zi are în vedere creșterea sprijinului financiar acordat personalului neclerical angajat în unitățile de învăţământ teologic la nivelul echivalent salariului de bază minim brut pe țară. Am votat abținere, deoarece pe de o parte, cuantumul acestui sprijin financiar a rămas la nivelul anului 2017, iar sumele care trebuie asigurate sunt doar în completarea sumelor deja alocate. Pe de altă parte, nu poate fi trecută în responsabilitatea statului salarizarea personalului neclerical din unitățile educaționale neintegrate în sistemul de stat.
7) L171/2022 – PFA de la 16 ani
Vorbim despre o inițiativă care vizează posibilitatea ca minorii care au capacitate de muncă (16 ani împliniți) să poată să își desfășoare munca sub forma unui PFA/întreprinderi individuale și posibilitatea stabilirii sediului profesional la domiciliu său. Am votat abținere, pentru că una este capacitatea de muncă de la 16 ani și alta este să poți înființa un PFA de la această vârstă, care poate afecta negativ patrimoniul minorului. De asemenea, consider că gestionarea unei afaceri este o activitate intens consumatoare de timp și nu poate fi concurentă cu procesul de educație, mai ales la vârsta la care vorbim încă de educația obligatorie.
Rămâneți alături de mine. Voi reveni cu noutăți