Amendamentele pe teme de Educație propuse pentru bugetul anului 2023

Creșterea salariilor din învățământ

Profesorii merită salarii mai mari!

Publicat pe ultima sută de metri, proiectul bugetului de stat, propus de coaliția PSD-PNL, este iresponsabil și insuficient pentru funcționarea corectă a aparatului de stat.

Cel mai afectat domeniu este cel al Ministerului Educației, care a primit o alocare minimă, de doar 2,19%.
Am reușit, într-un interval de timp extrem de scurt, să propunem mai multe amendamente care să corecteze gravele scăpări ale Guvernului.

Astfel, propunem creșterea salariilor personalului din învățământ, astfel încât salariul debutantului să fie egal cu salariul mediu pe economie, respectiv 6.095 lei brut.

Celelalte salarii ale personalului din învățământ beneficiază de o creștere echivalentă, urmând ca prevederile Legii nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice să fie modificate în mod corespunzător.
Guvernul a propus prin proiectele noilor legi ale educației, puse în dezbaterea publică în anul 2022, ca profesorii debutanți să beneficieze de un salariu de bază la nivelul salariului mediu pe economie. Totuși, în prezent, un profesor debutant din învățământul preuniversitar beneficiază de un salariu de bază de 3725 lei.

Salariul mediu în învățământ este cu 30% mai mic decât cel din administrația publică – situație unică în rândul țărilor membre ale Uniunii Europene, unde salariile din educație sunt mai bine poziționate.

Nivelul actual de salarizare este unul nemotivant, care a generat exodul personalului calificat și a condus la îmbătrânirea corpului profesoral, transformând cariera didactică în una neatractivă pentru tinerii cu vocație.
Personalul din învățământ ar fi trebuit să beneficieze de nivelurile salariale prevăzute de grila din Anexa I la lege pentru anul 2022 încă din septembrie 2021, potrivit art.38 alin.(41) lit.c) din Legea-cadru nr.153/2017. Deși legea a intrat în vigoare de peste 4 ani, nici în prezent nu se acordă nivelurile salariale stabilite de aceasta, întrucât au fost adoptate derogări succesive.

Luând în considerare un număr total de salariați din domeniul învățământului de 376.300 persoane (INSSE), suma necesară pentru creșterea salariilor întregului personal din învățământ pentru a îndeplini obiectivul strategic, urmărit la redactarea proiectelor pe învățământ „România Educată”, este 9.742.000 mii lei.

Masă Caldă în Școli

Masă caldă pentru 1 milion de elevi. Un alt amendament depus pentru suplimentarea bugetului are ca scop creșterea la 1 milion a numărului de preșcolari și elevi beneficiari ai Programului „Masă caldă”, începând cu anul școlar 2023-2024.

În prezent, nu este prevăzută o alocare financiară pentru continuarea programului din anul școlar 2023-2024, nici măcar pentru cei 178.000 elevi incluși deja în program, astfel că este necesară o alocare financiară, începând cu anul școlar 2023-2024, pentru beneficiarii existenți, precum și pentru suplimentarea numărului de beneficiari cu 822.000, până la 1.000.000. Astfel, suma de 1,170,000 mii lei a fost determinată luând în considerare un număr de 1.000.000 de beneficiari în perioada septembrie-decembrie 2023, un cost zilnic de 15 lei, inclusiv TVA, și un număr de 78 de zile de școală în perioada septembrie-decembrie 2023.

Programul „Masa caldă la școală“ este considerat un obiectiv strategic în domeniul educației în actualul program de guvernare (pag. 151 din Programul de guvernare 2021-2024). Efectele programelor de alimentație școlară sunt numeroase, de la creșterea performanței academice la reducerea abandonului școlar, de la mobilizarea resurselor economice locale, la crearea cadrului necesar pentru tranziția către învățământul cu program prelungit, schimbare care va conduce indirect la o mai mare independență economică pentru mame, permițându-le încadrarea în muncă cu program cu normă întreagă.

În prezent, se desfășoară cea de-a 7-a ediție a programului-pilot, demarat în 2016 în 50 de unități de învățământ și extins la 450 de unități de învățământ în anul 2022, respectiv 178.000 beneficiari.

Prioritizarea unităților de învățământ cu un număr ridicat de preșcolari și elevi aflați în risc de excluziune socială sau de abandon școlar este justificată de urgența creșterii calității învățării și a participării la procesul educațional în aceste medii. Ultimele rapoarte ale Institutului Național de Statistică și ale organizațiilor neguvernamentale din domeniul educației dezvăluie o realitate tragică: 1 din 3 copii este afectat de sărăcie, fiind nevoit să aleagă între mâncare, rechizite și îmbrăcăminte; 1 din 4 copii este în deprivare materială severă, trebuind să aleagă între mâncare și îmbrăcăminte, căci de rechizite nu mai poate fi vorba; 1 din 5 copii merge flămând la culcare.
Extinderea programulului „Masă caldă la școală” este vitală pentru copiii noștri.

Transport județean gratuit efectiv pentru elevi – reglementare mecanism de restituire bani către consiliile județene, similar cu inițiativa USR din circuitul legislativ

Elevii trebuie să beneficieze de transport județean gratuit! Bugetul propus de Guvernul actual este insuficient pentru nevoile din Educație.

Pentru a sprijini elevii, am depus un amendament care prevede asigurarea transportului județean gratuit al elevilor.

Conform art. 84 alin. (1) din Legea educației naționale, „elevii din învăţământul preuniversitar acreditat/autorizat beneficiază de gratuitate la servicii publice de transport local şi judeţean, rutier, naval, cu metroul, precum şi feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului calendaristic”.

Conform art. 84 alin. (12) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare „gratuitatea este asigurată de către autorităţile administraţiei publice locale, prin subvenţionarea operatorului de transport conform Legii serviciilor publice de transport persoane în unităţile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificările şi completările ulterioare.

Conform Anexei 7, se asigură suma de 500 milioane lei, reprezentând sume rezervate ce se repartizează pe județe și municipiul București pentru finanțarea gratuității acordate elevilor din învăţământul preuniversitar acreditat/autorizat pentru transportul local rutier și naval, potrivit prevederilor legale.

Totuși, asigurarea transportului județean al elevilor nu este efectivă. De aceea, pentru asigurarea securității juridice, considerăm necesară asigurarea unui mecanism bugetar de asigurare a sumelor către UAT-uri, pentru ca și transportul județean al elevilor să fie, cu adevărat, gratuit.

Nu există un impact bugetar suplimentar. Dreptul elevilor la transport gratuit este deja prevăzut în legislație.

Misiunea noastră e să reconstruim o țară, iar piatra de temelie pe care trebuie să o punem e educația oamenilor din România.
Irineu Darău