Comisia de Educație – 04.05.2022

#𝘾𝙪𝙢𝙑𝙤𝙩𝙚𝙯 #𝙚𝙙𝙪𝙘𝙖𝙩̦𝙞𝙚 O nouă săptămână, un nou exercițiu de #transparență. Și astăzi vă invit în culise, pentru ședința din data de 4 mai a Comisiei pentru învățământ din Senat. Pe ordinea de zi au fost 5 inițiative legislative.

𝟏) 𝐋𝟏𝟕𝟒/𝟐𝟎𝟐𝟐 – 𝐔𝐧 𝐩𝐥𝐮𝐬 𝐝𝐞 𝐩𝐫𝐞𝐯𝐢𝐳𝐢𝐛𝐢𝐥𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞 𝐥𝐚 𝐩𝐞𝐧𝐬𝐢𝐨𝐧𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐜𝐚𝐝𝐫𝐞𝐥𝐨𝐫 𝐝𝐢𝐝𝐚𝐜𝐭𝐢𝐜𝐞 𝐝𝐢𝐧 𝐮𝐧𝐢𝐯𝐞𝐫𝐬𝐢𝐭𝐚𝐫

Inițiativa propune ca pensionarea cadrelor didactice să fie efectivă la sfârșitul anului universitar în care acestea împlinesc vârsta de pensionare, adică 65 de ani. Am votat pentru raportul de admitere. Acum, legea prevede pensionarea cadrelor didactice la 65 de ani, fără alte detalii, ceea ce duce la lipsă de previzibilitate dacă profesorii se pensionează în timpul anului, deoarece statele de funcții se aprobă doar înainte de începerea anului universitar. Totuși, dacă vor să se pensioneze la împlinirea vârstei, cadrele didactice sau de cercetare vor putea depune o cerere, cu 30 de zile înainte de începerea anului universitar. Practic, universitatea este prevenită din timp. Acest lucru se întâmplă deja în învățământul preuniversitar, unde, de regulă, cadrele didactice se pensionează la finalul anului școlar și doar în anumite excepții se pot pensiona chiar la împlinirea vârstei, pentru a asigura stabilitatea necesară unei predări cursive. Totodată, cadrele didactice universitare vor putea să își continue activitatea și după vârsta de pensionare, la fel ca până acum, conform metodologiilor proprii ale universităților. 

𝟐) 𝐋𝟐𝟑𝟐/𝟐𝟎𝟐𝟐 – 𝐨𝐫𝐝𝐨𝐧𝐚𝐧𝐭̦𝐚 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐢̂𝐧𝐭𝐚̂𝐫𝐳𝐢𝐞 𝟓 𝐚𝐧𝐢 𝐩𝐥𝐚𝐭𝐚 𝐝𝐚𝐭𝐨𝐫𝐢𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐌𝐢𝐧𝐢𝐬𝐭𝐞𝐫𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐄𝐝𝐮𝐜𝐚𝐭̦𝐢𝐞𝐢 𝐟𝐚𝐭̦𝐚̆ 𝐝𝐞 𝐩𝐫𝐨𝐟𝐞𝐬𝐨𝐫𝐢

Am avut pe masă OUG 48/2022, care acordă profesorilor diferențe salariale rezultate din două situații. Vreau să fie clar de la început – este vorba de plata unor datorii pentru salariile și tranșele de vechime care au fost calculate greșit. Aceste drepturi au fost câștigate în instanță de o parte dintre profesori, iar acum ministerul le plătește datoria și celor care nu au făcut vreo acțiune în justiție, anticipând că altfel vor pierde o serie şi mai lungă şi costisitoare de procese. Când le va da statul banii care de fapt li se cuveneau deja? În 5 ani, cu cea mai mare parte a datoriei în 2025 și în 2026, adică în guvernarea următoare. De aceea, am depus și susținut un amendament pentru ca datoriile să le fie acordate în 2 ani în loc de 5 – e firesc ca oamenii să își primească banii cuveniți mai repede. Am subliniat, în comisie, că este vorba de datorii și că acest tertip al statulu,i de a împrumuta bani de la profesori și de a-i da înapoi cu țârâita, nu este corect. Știm cu toții cât de departe sunt profesorii de grila de salarii și ce mărire de salarii de 4% au avut, fără respectarea legii, în condițiile inflației actuale. I-am îndemnat pe senatorii din comisie să avem curajul să facem niște propuneri mai ambițioase. Altfel, e foarte ușor să se spună an de an „scădem alocarea, că nu e clar pe ce să cheltuim”, cum s-a mai spus. Mesajul meu este simplu: haideți să dăm în acest an direcțiile care să sporească bugetul educației, atât de ciuntit în ultimii ani. Însă amendamentul nostru a fost respins și în Comisia pentru învățământ. 

𝟑) 𝐋𝟒𝟔𝟖/𝟐𝟎𝟐𝟏 – 𝐟𝐢𝐧𝐚𝐧𝐭̦𝐚𝐫𝐞 𝐝𝐞 𝐛𝐚𝐳𝐚̆ 𝐬̦𝐢 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐬̦𝐜𝐨𝐥𝐢𝐥𝐞 𝐬𝐩𝐞𝐜𝐢𝐚𝐥𝐞 𝐩𝐚𝐫𝐭𝐢𝐜𝐮𝐥𝐚𝐫𝐞

Inițiativa USR PLUS lansată de @Ștefan Pălărie, pe care am cosemnat-o, corectează o inechitate menținută de un vid legislativ. Statul asigură finanțarea de bază pentru unitățile de învățământ particular. Însă legea nu evidențiază în mod expres că și unitățile de învățământ special particular beneficiază de finanțare de la bugetul de stat, ceea ce, în practică, duce la discriminare, constatată și de CNCD în Hotararea nr. 4/11.01.2017 la dosarul nr. 514/2017. După lungi amânări, inițiativa a primit în sfârșit un raport de admitere, cu un amendament admis care păstrează doar unitățile de învățământ acreditate.

𝟒) 𝐋𝟐𝟑𝟕/𝟐𝟎𝟐𝟐 –  𝐚𝐜𝐭𝐢𝐯𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞 𝐝𝐢𝐝𝐚𝐜𝐭𝐢𝐜𝐚̆ 𝐩𝐞 𝐭𝐞𝐦𝐞 𝐣𝐮𝐫𝐢𝐝𝐢𝐜𝐞 𝐢̂𝐧 𝐢̂𝐧𝐯𝐚̆𝐭̧𝐚̆𝐦𝐚̂𝐧𝐭𝐮𝐥 𝐥𝐢𝐜𝐞𝐚𝐥 𝐬̧𝐢 𝐠𝐢𝐦𝐧𝐚𝐳𝐢𝐚𝐥, 𝐜𝐨𝐦𝐩𝐚𝐭𝐢𝐛𝐢𝐥𝐚̆ 𝐜𝐮 𝐞𝐱𝐞𝐫𝐜𝐢𝐭𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐩𝐫𝐨𝐟𝐞𝐬𝐢𝐞𝐢 𝐝𝐞 𝐜𝐨𝐧𝐬𝐢𝐥𝐢𝐞𝐫 𝐣𝐮𝐫𝐢𝐝𝐢𝐜

Această inițiativă legislativă discutată prevede lărgirea cadrului de activităţi compatibile cu exercitarea profesiei de consilier juridic, respectiv introducerea activităților didactice cu conținut juridic. Un amendament pentru corectare și clarificare pe formă a fost făcut în comisie. Astfel, sunt eliminate prevederile discriminatorii între profesii din acelaşi domeniu, având în vedere că avocaţilor, executorilor judecătoreşti, notarilor publici, precum şi magistraţilor le sunt permise activităţi şi funcţii didactice în învăţământul superior, activităţi didactice cu conţinut juridic în învăţământul liceal şi gimnazial. Totodată, propunerea crește baza de selecție pentru specialiști, menită să ajute dezvoltarea competențelor juridice ale elevilor. Din aceste considerente, am votat pentru raportul de admitere, cu amendamentul admis.

𝟓) 𝐋𝟒𝟎𝟏/𝟐𝟎𝟐𝟏 – 𝐎𝐔𝐆𝟓𝟎 𝐩𝐫𝐢𝐯𝐢𝐧𝐝 𝐝𝐞𝐜𝐨𝐧𝐭𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐭𝐫𝐚𝐧𝐬𝐩𝐨𝐫𝐭𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐞𝐥𝐞𝐯𝐢𝐥𝐨𝐫

După aproape un an de la adoptarea acestei ordonanțe și șase luni de la expirarea termenului în care Comisiile din Senat trebuia să emită un raport asupra ei, am avut în sfârșit o discuție în Comisia de învățământ, care s-a finalizat cu amânarea subiectului pentru 2 săptămâni, la care eu și colegii mei din USR ne-am opus.

Am susținut în comisie că trebuie să luăm o decizie mai repede. S-a discutat mult despre limitările legislative și problemele din teren, însă i-am invitat pe ceilalți senatori din comisie să gândim secvențial, să respingem această ordonanță și să adăugăm apoi, transpartinic, soluții legislative pentru completarea bazei legale. Pentru că toate aceste cărămizi care nu au fost puse până acum nu sunt o scuză să blocăm totul. Iar fiecare autoritate trebuie să facă treaba ei – Guvernul să aloce bani conform cu realitatea acolo unde se fac deconturi, iar Consiliile Județene să facă contracte de delegare a serviciului public, având în vedere proporția uriașă a celor care nu au făcut-o deja.

Nu este prima dată când scriem despre OUG50, care limitează nepermis de mult sumele pentru decontul transportului – nu mai mult de 30 lei/luna pentru distanța de 3 km, suplimentare cu 3 lei pentru fiecare kilometru între 3 și 50 de km și 1 leu peste 50 km. 

Decontul oferit de minister nu acoperă nici jumătate din costurile reale de transport. Dar sub pretextul că legea nu se poate aplica, Cîmpeanu a introdus, prin Ordonanţă, limite de decont complet rupte de realitate

𝙍𝙖̆𝙢𝙖̂𝙣𝙚𝙩̦𝙞 𝙖𝙡𝙖̆𝙩𝙪𝙧𝙞 𝙙𝙚 𝙢𝙞𝙣𝙚, 𝙫𝙤𝙞 𝙧𝙚𝙫𝙚𝙣𝙞 𝙘𝙪 𝙣𝙤𝙪𝙩𝙖̆𝙩̦𝙞.

Misiunea noastră e să reconstruim o țară, iar piatra de temelie pe care trebuie să o punem e educația oamenilor din România.
Irineu Darău