#CumVotez #Educație O nouă săptămână, un nou exercițiu de #transparență. Și astăzi vă invit în culise, pentru ședința din data de 10 mai a Comisiei pentru învățământ din Senat. Pe ordinea de zi au fost patru inițiative legislative.
1. L160/2022 – crearea Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior
Prima inițiativă de pe ordinea de zi este o propunere transpartinică pentru crearea Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior. Mai multe instituții vor transmite către Ministerul Educației raportările instituționale și raportările individuale privind activitatea științifică a personalului didactic și de cercetare, iar ministerul va avea obligația de a constitui din acestea un singur raport anual, prin intermediul Platformei. Ministerul va crea Platforma și va asigura mentenanța acesteia. În comisie a fost manifestată o neîncredere față de capacitatea de implementare. Am intervenit și am spus că, deși știu că există de obicei această neîncredere în instituțiile statului, din experiența mea de programator de 15 ani consider că un astfel de program nu este dificil de implementat . Am votat pentru, iar comisia a adoptat un raport de admitere cu unanimitate.
2. L259/2022 – director de extensie universitară – funcție de conducere
A doua inițiativă legislativă, pe care am co-semnat-o, introduce funcția de director de extensie în categoria funcțiilor de conducere din instituțiile de învățământ superior. Acestora li se vor aplica aceleași reguli, ca de exemplu interzicerea cumulului cu alte funcții de conducere. Am votat pentru, iar comisia a adoptat un raport de admitere cu unanimitate.
3. L236/2022 – clase cu program de artă sau sportiv de la ciclul primar și condiționarea ocupării posturilor în liceele vocaționale de obținerea unui aviz
În forma adoptată deja de Camera Deputaților, inițiativa aceasta este una benignă, introducând posibilitatea de a organiza clase cu program integrat sau suplimentar de artă sau sportiv de la ciclul primar, de către Ministerul Educației, în colaborare cu o serie de instituţii. În plus, a fost adăugat Comitetul Paralimpic între cei care pot susţine astfel de clase sau unităţi. Totuși, în forma adoptată de Camera Deputaților a fost introdus un amendament discriminatoriu. Concret, pentru anumite tipuri de unităţi de învăţământ, ocuparea oricărui post în orice etapă de mobilitate (pretransfer, completare, titularizare, etc.) este condiţionată de un aviz de la o instituţie legată de acea unitate de învăţământ, astfel: aviz de la MAI, MApN, pentru licee militare, de jandarmi, aviz de la inspectorat pentru liceu pedagogic, binecuvântare de la o faţă bisericească pentru liceu teologic, aviz de la operatorul economic pentru catedra din dual. Această condiționare a fost, până acum, prevăzută în Metodologia privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar aprobată ultima dată, iar ÎCCJ a decis definitiv că prevederea respectivă este discriminatorie. Am spus, foarte clar, că dacă legea va trece în această formă, o vom ataca la CCR și am propus eliminarea acestei prevederi. Ca regulă generală, nu cred că este corect să fie făcute modificări care nu au nicio legătură cu intenția inițiatorului. Nici Ministerul Educației nu a susținut acea prevedere adăugată la Camera Deputaților. În urma discuțiilor însă, inițiativa a fost amânată cu două săptămâni, iar eu și colegii mei @Ștefan Pălărie și @Cosmin Poteraș ne-am abținut, din simplul motiv că am fi putut elimina, chiar în această ședință, acel articol și am fi putut emite un raport favorabil pentru o inițiativă care, de altfel, este binevenită.
4. L237/2022 – inițiativă USR – digitalizarea și publicarea tuturor tezelor de doctorat, majorarea sancțiunilor pentru nerespectarea unor obligații
Inițiativa USR face parte din pachetul antiplagiat și asigură digitalizarea și transparentizarea tezelor de doctorat. Asigurăm cadrul legal pentru ca toate tezele de doctorat să fie publicate în format digital, dând atribuții noi Bibliotecii Naționale. În plus, corelăm Legea depozitului de documente cu Legea educației, astfel încât să fie transmite la Biblioteca națională două exemplare din teza de doctorat – unul tipărit și unul digital – de către instituțiile organizatoare de studii doctorale. Mai mult, majorăm sancțiunile pentru netransmiterea documentelor. Am și semnat, evident, am și votat pentru – toate tezele de doctorat ar trebui să aibă un exemplar depus la Biblioteca Națională, ca să poată fi consultate de oricine. În ședința comisiei, am răspuns la punctul de vedere negativ exprimat de Ministerul Educației prin Secretarul de Stat prezent. Ministerul Educației, condus de domnul doctor Sorin Cîmpeanu, consideră că legea actuală este suficientă și că nu este nevoie de reglementările propuse de noi pentru digitalizarea și publicarea tuturor tezelor. Le-am amintit, totuși, că noi întărim legea, iar dacă prevederile actuale ar fi fost suficiente, am fi putut accesa, la un click distanță, tezele de doctorat ale unor oameni-cheie din Statul Român. Teze de doctorat suspecte de plagiat. Inițiativa a primit, totuși, un aviz favorabil din partea Comisiei de învățământ.
Rămâneți alături de mine, voi reveni cu noutăți