Comisia pentru Educație – 13.09.2022

O nouă săptămână, un nou exercițiu de #transparență. Și astăzi vă invit în culise, pentru ședința Comisiei pentru învățământ din Senat din 13 septembrie. Am avut pe ordinea de zi trei rapoarte și două avize.

  1. L430/2022 – Ordonanță de urgență care permite modificarea contractelor de finanțare europeană, astfel încât echipamentele achiziționate în pandemie pentru desfășurarea orelor online să poată fi folosite și de acum încolo, la orele în format fizic. Inițial, ele au fost cumpărate doar pentru cursurile online. Inițiativa a primit un raport de admitere cu unanimitate de voturi.
  2. L443/2022 – Ordonanța de urgență care aprobă continuarea în anul școlar 2022-2023 a programului-pilot Masă caldă în școli, în limita unei valori zilnice de 15 lei/beneficiar, în 300 de școli. Mai mulți parlamentari USR PLUS, printre care mă și număr, am depus amendamente pentru permanentizarea programului și creșterea, cel puțin prin dublare anuală, a numărului de școli. Totodată, am propus creșterea de către Parlament la 350 a numărului de școli în care se va implementa programul anul acesta școlar, având în vedere că Ministerul Educației a anunțat deja că vrea să extindă programul la 350 de școli, după ce și-a dat seama că în cele 300 de școli sunt mai puțin decât 140.000 de beneficiari țintiți inițial. În comisie, s-a discutat despre modul în care sunt selectate școlile incluse în program – o lipsă de transparență asupra căreia USR a atras atenția de mai mult timp – și am criticat ministerul pentru lipsa de asumare în coordonarea acestui proiect. Totuși, dezbaterea a fost amânată și s-a decis crearea unui grup de raportori la nivelul comisiei, din care voi face parte și eu.
  3. L450/2022 – Ordonanță de urgență care exceptează de la suspendare organizarea concursurilor pentru posturile vacante și temporar vacante din sistemul bugetar. Astfel, se vor putea desfășura concursuri pentru ocuparea posturilor didactice, didactice auxiliare și nedidactice, vacante sau temporar vacante din unitățile de învățământ preuniversitar și din instituțiile de învățământ superior de stat, după aprobarea de către Guvern, prin memorandum, inițiat de Ministerul Educației – toate acestea după ce OUG 80/2022 a suspendat organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante din sectorul bugetar, începând cu data de 1 iulie 2022. Inițiativa a primit un raport de admitere cu unanimitate de voturi.
  4. L499/2022 – Inițiativă USR PLUS pentru a deschide curțile școlilor către copii, în afara orarului școlar. Inițiativa este depusă pentru a doua oară de USR PLUS, după ce Guvernul a atacat la CCR prima propunere. Comisia a emis un aviz favorabil cu majoritate de voturi. Votul meu a fost, evident, pentru.
  5. L543/2022 – Ordonanță de urgență care aduce foarte multe modificări la Legea privind venitul minim de incluziune și amână, din nou, intrarea ei în vigoare, până la 1 ianuarie 2024. Printre modificările care au legătură cu educația, enumerăm trei: (1) Copiii din familiile care vor primi VMI vor avea dreptul la bursă de ajutor social – acum, nu există o astfel de categorie în criteriile de acordare a burselor de ajutor social. Inspectoratele școlare vor comunica AJOFM-urilor numărul locurilor la programele „A doua șansă”, digitalizat, iar persoanele care refuză participarea în program vor pierde VMI, prin dispoziția primarului. (2) Familiile beneficiare de VMI vor fi obligate să înscrie copiii la școală. (3) Agenţiile teritoriale pentru plăţi şi inspecţie socială vor avea acces la SIIIR, ca să verifice absențele copiilor familiilor beneficiare de VMI. De la 15 absențe nemotivate, se diminuează treptat cuantumul VMI – condiția aceasta e deja în lege. Deși modificările ar putea fi benefice, am votat împotriva unui aviz favorabil, având în vedere că se dorește din nou amânarea intrării în vigoare, până la 1 ianuarie 2024.
  6. L547/2022 – Ordonanță de urgență pentru exceptarea societăţilor înfiinţate de instituţiile de învăţământ superior de la aplicarea OUG 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară. În plus, stabilirea unor reguli speciale pentru operatorii economici care nu au obţinut, în anii 2020 şi 2021, venituri conform obiectului principal de activitate, respectiv la fundamentarea bugetelor de venituri şi cheltuieli pentru anul 2022, nu vor aplica obiectivele de politică salarială stabilite prin legea anuală a bugetului de stat, ci conform programelor de dezvoltare aprobate de conducerile lor. Vor putea face acest lucru în 2022, 2023, 2024. Am votat împotriva unui aviz favorabil.
  7. L572/2022 – Inițiativă legislativă care aduce modificări în organizarea profesiei de medic veterinar și a Colegiului Medicilor Veterinari din România și stabilește cerinţele de recunoaştere a titlurilor de calificare obţinute în ţări terţe. Aceasta le pune în acord cu prevederile Directivei Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene privind recunoaşterea calificărilor profesionale. Inițiativa a primit un aviz favorabil și am votat pentru.
  8. L578/2022 – Inițiativă AUR care introduce un număr de ore de educație fizică și sport – 5 ore săptămânal, în învățământul preuniversitar, câte o oră în fiecare zi Am votat abținere, iar inițiativa a primit un aviz nefavorabil.

Rămâneți alături de mine, voi reveni cu noutăți.

Misiunea noastră e să reconstruim o țară, iar piatra de temelie pe care trebuie să o punem e educația oamenilor din România.
Irineu Darău