#CumVotez #Educație O nouă săptămână, un nou exercițiu de #transparență. Și astăzi vă invit în culise, pentru ședința din data de 31 mai a Comisiei pentru învățământ din Senat. Pe ordinea de zi au fost trei inițiative legislative. USR a solicitat din nou suplimentarea ordinii de zi pentru tranșarea L401/2021 (OUG50 – transportul elevilor) și L115/2022 (inițiativa USR pentru eliminarea posibilității de renunțare la titlul de doctor). Tot ceea ce am obținut este o întâlnire pentru discutarea subiectului transportului săptămâna viitoare.
1) L236/2022 – posibilitatea de organizare a învățământului de artă și sportiv, încă de la clasele primare
Această inițiativă, care prevede posibilitatea de organizare a învățământului de artă și sportiv de la clasele primare, este dezbătută în Comisia pentru învățământ a treia oară, după ce la ședința din 10 mai am atras atenția asupra unui amendament discriminatoriu introdus la propunerea unui deputat UDMR în Camera Deputaților, care condiționa ocuparea posturilor de către cadrele didactice în licee vocaționale de obținerea unor avize în funcție de specificul liceului (de la MAI, culte etc.). Inițiatorul principal al legii, Matei Constantin Bogdan, a propus eliminarea acelei prevederi care nu avea nicio legătură cu intenția inițială a propunerii lui, iar Comisia pentru tineret și sport, una dintre comisiile co-raportoare, a votat pentru. Însă UDMR propune din nou amânarea dezbaterii legii în Comisia pentru învățământ, lucru cu care nu am putut fi de acord. Este evident că părțile din coaliție nu se înțeleg asupra acestei prevederi, însă această practică prin care sunt adăugate amendamente cu diferență flagrantă față de intenția inițiatorului trebuie să înceteze.
2) L314/2022 – înscrierea la școlile sanitare postliceale doar pe baza diplomei de bacalaureat
Inițiativa colegului meu @Adrian Wiener condiționează înscrierea la școlile sanitare postliceale de deţinerea unei diplome de bacalaureat. Motivația este că promovarea examenului de bacalaureat este un filtru esențial pentru selecția calității resursei medicale din domeniu sanitar. Parlamentarii majoritari au mers pe argumentele Ministerului Educației – cum că ar fi discriminare față de elevii care se înscriu la alte școli postliceale fără bacalaureat. Totuși, acolo unde e vorba de viața oamenilor, această condiție există deja – pentru școlile postliceale militare și de pompieri. S-a discutat și că nevoia ar fi de fapt să creștem calitatea învățământului – suntem de acord, dar până ajungem acolo, trebuie să ne asigurăm de calitatea resursei umane care intră de la bun început în aceste școli. Atât eu, cât și colegii mei, am susținut nevoia de a securiza domeniul sanitar, unde asistentul medical are un rol esențial. Am votat împotriva raportului de respingere pe care l-a decis majoritatea.
3) L315/2022 – populism și discriminare marca PSD și AUR
Această inițiativă cu semnatari de la PSD și AUR, din care nu putem să nu-i remarcăm pe inițiatorii principali Daniel Ghiță și Dumitru Coarnă (între timp neafiliat), este o colecţie de măsuri menite să transpună în lege o mare parte a teoriilor conspiraţioniste din ultimii ani, legate de vaccinare, cipurile care ne controlează creierul, teoria identităţii de gen. În plus, interzice punerea la dispoziţia copiilor de „materiale care promovează homosexualitatea”, preluând astfel o inițiativă a premierului Viktor Orban care, alături de alte măsuri anti-LGBT, a atras declanșarea procedurilor de infringement împotriva Ungariei pentru încălcarea mai multor directive și prevederi din tratatul UE referitoare la demnitatea umană, libertatea de exprimare și de informare, dreptul la respectarea vieții private, precum și dreptul la nediscriminare. Nu voi vota niciodată pentru astfel de inițiative menite să dezinformeze populația, să inducă teamă, să propage minciuni sau să stigmatizeze anumiți cetățeni. După o încercare de a evita asumarea unei decizii pe această inițiativă rușinoasă, comisia a dat totuși un aviz negativ cu majoritate de voturi – doar AUR s-a opus.
Rămâneți alături de mine, voi reveni cu noutăți!