Comisia pentru muncă – 10.05.2022

#CumVotez #Muncă Și pentru această săptămână revin cu exercițiul de #transparență. Astăzi vă prezint cele nu mai puțin de 12 proiecte de lege avute pe masă în Comisia pentru muncă din 10 mai. Pe toate acestea le-am analizat cu atenție și le-am trecut, ca și până acum, prin filtrul propriu, în beneficiul vostru. 

1. L174/2022 – Un plus de previzivilitate la pensionarea cadrelor didactive din universitar

Inițiativa propune ca pensionarea cadrelor didactice să fie efectivă la sfârșitul anului universitar în care acestea împlinesc vârsta de pensionare, adică 65 de ani. Am votat pentru raportul de admitere atât în Comisia pentru învățământ, cât și în Comisia pentru muncă. Acum, legea prevede pensionarea cadrelor didactice la 65 de ani, fără alte detalii, ceea ce duce la lipsă de previzibilitate dacă profesorii se pensionează în timpul anului. Asta deoarece statele de funcții se aprobă doar înainte de începerea anului universitar. Totuși, dacă vor să se pensioneze la împlinirea vârstei, cadrele didactice sau de cercetare vor putea depune o cerere, cu 30 de zile înainte de începerea anului universitar. Practic, universitatea este prevenită din timp. Acest lucru se întâmplă deja în învățământul preuniversitar, unde, de regulă, cadrele didactice se pensionează la finalul anului școlar și doar în anumite excepții se pot pensiona chiar la împlinirea vârstei, pentru a asigura stabilitatea necesară unei predări cursive. Totodată, cadrele didactice universitare vor putea să își continue activitatea și după vârsta de pensionare, la fel ca până acum, conform metodologiilor proprii ale universităților. Inițiativa a primit un raport de admitere în unanimitate.

2. lL217/2022 – Măsuri sociale pentru refugiații din Ucraina

Următoarea inițiativă este cea a USR PLUS, amânată de săptămâna trecută, prin care dorim garantarea protecţiei sociale a persoanelor din Ucraina care solicită ajutorul statului român. Sunt necesare măsuri pentru acordarea unui suport financiar atât pentru adulţii, cât şi pentru copiii refugiaţi pe perioada conflictului armat, pentru a se integra în societatea noastră. Astfel, am votat pentru acordarea unui suport financiar refugiaţilor ucraineni pe perioada conflictului armat. Cu opt voturi împotrivă și o abținere de la AUR, a fost adoptat un raport de respingere.

3. L218/2022 – Facilitarea încadrării în muncă pe teritoriul României a cetățenilor din Ucraina

O altă inițiativă USR PLUS, care a fost amânată de data trecută, vizează reducerea timpilor şi a costurilor pentru obţinerea de către cetăţenii din Ucraina a vizei de lungă şedere pentru angajare în muncă şi a permisului unic de şedere în scop de angajare. Inițiativa vizează și posibilitatea acordării vizei de lungă şedere pentru angajare în muncă, fără prezentarea copiei avizului de angajare şi străinilor care fac dovada cunoaşterii limbii române cel puţin la un nivel satisfăcător, întrucât formalităţile obţinerii avizului de angajare îngreunează accesul la timp pe piaţa muncii a lucrătorilor. Factorul „timp” este unul dintre aspectele esenţiale ce trebuie avute în vedere în cazul lucrătorilor sezonieri. @Oana Țoiu a depus o serie de amendamente care elimină prevederile preluate de ordonanțele adoptate de Guvern. Cu toate acestea, amendamentele au fost respinse, iar inițiativa a primit un raport de respingere.

4. L241/2022 – Măsuri de suport pentru întreprinderile sociale de inserție

Avem pe masă o propunere legislativă care vizează dezvoltarea economiei sociale și inserția în piața muncii a persoanelor vulnerabile, având în vedere că facilitățile de care aceste entități beneficiază sunt limitate. Propunerea are în vedere, în principal, înlocuirea măsurilor pentru tinerii cu risc de marginalizare socială cu măsuri pentru persoanele aparținând grupului vulnerabil; definirea angajatorului de inserție ca fiind întreprinderea socială de inserție definită prin Legea Economiei Sociale nr.219/2015; reducerea termenului de la 2 ani la 6 luni pentru interdicția de a primi subvenția de către acei angajatori de inserție care angajează aceleași persoane. În ședință, inițiatorul a venit cu amendamente, însă președintele a respins susținerea acestora, pe motiv că nu au fost depuse în termen. Drept pentru care, am solicitat amânarea dezbaterii. 

5. L251/2022 – Serviciile de recuperare și sportive – cheltuieli deductibile

O nouă inițiativă USR_PLUS vizează extinderea tratamentului fiscal şi asupra pachetelor de prevenţie furnizate sub formă de abonament, compuse din servicii medicale şi acces la facilităţi de recuperare şi sportive, în vederea adoptării unei politici integrate cu privire la îmbunătăţirea stării de sănătate. Practic, inițiativa prevede deductibilitatea din impozitul pe venit anual pentru abonamente sportive. Am votat pentru promovarea unui stil de viaţă sănătos, susţinut prin activităţi fizice regulate. Activitatea fizică practicată în mod regulat este una dintre principalele modalităţi de refacere a organismului şi de îmbunătăţire a stării generale de sănătate, Organizaţia Mondială a Sănătăţii incluzând sedentarismul pe lista celor zece principale cauze de deces, boală şi dizabilitate la nivel global. Comisia a adoptat un aviz favorabil.

6. L262/2022 – Facilități pentru acordarea cetățeniei române cetățenilor statelor vecine

Vorbim de o propunere legislativă care urmărește, în principal, acordarea în condiții mai avantajoase a cetățeniei române cetăţenilor străini ai statelor terţe vecine care au contribuit în mod direct, semnificativ, la stimularea dezvoltării economice regionale şi la diminuarea deficitului înregistrat pe piaţa forţei de muncă. Inițiatorii justifică necesitatea modificării cadrului legislativ prin nevoia de a crește rata de ocupare în România. Una este facilitarea accesului pe piața muncii în România și alta este acordarea cetățeniei române. Mai mult, inițiativa conține și o serie de alte excepții care sunt deja reglementate în lege. Pentru aceste motive, am votat împotrivă. A fost adoptat un aviz nefavorabil.

7. L275/2022 – Siguranța persoanelor strămutate în România

Inițiativa USR PLUS este menită să prevină și să limiteze riscul incidenţei cazurilor de exploatare, trafic de persoane, luare în sclavie sau exercitare de violenţă fizică sau psihică gravă asupra persoanelor strămutate care ajung în România. Concret, se are în vedere mandatarea MAI să pună la dispoziție o platformă digitală de informare și de raportare, accesibilă persoanelor strămutate, și obligația organelor MAI de informare a persoanelor strămutate cu privire la riscurile asociate acceptării serviciilor de transport și/sau cazare de la persoane fizice necunoscute, precum și obligația în sarcina DGASPC-urilor sa realizeze anchete sociale sau vizite la locurile de găzduire declarate în platforma digitală. Protecția refugiaților face parte din asistența vitală pe care statele au datoria morală să o ofere persoanelor care fug din calea conflictelor armate și a altor pericole. În ședință, am subliniat faptul că această inițiativă are două efecte majore: de prevenire – orice astfel de reglementare descurajează săvârșirea unor astfel fapte penale; și de trasabilitate – toate aceste date colectate vor constitui adevărate instrumente utile pentru organele de cercetare. Am votat pentru această inițiativă și consider că persoanele strămutate reprezintă o categorie în sine de persoane vulnerabile, din cauza faptului că marea majoritate a acestora nu cunosc nici limba română, nici drepturile conferite de legislația română și nici instituțiile publice la care pot apela în caz de nevoie. Cu o abținere de la PSD, a fost adoptat un aviz favorabil.

8. L277/2022 – Vechime în muncă pentru medicii care au prestat servicii în cabinete individuale

Inițiativa USR PLUS, al cărei semnatar sunt și eu, le permite și medicilor care au lucrat în cabinete medicale individuale să le fie recunoscută perioada în care au furnizat servicii medicale ca vechime în muncă. Susțin această inițiativă, mai ales pentru că le permite acestor categorii de profesioniști să participe la concursurile de angajare în sistemul public, având în vedere că vechimea reprezintă o condiție standard pentru a ocupa o astfel de funcție. Această inițiativă reprezintă forma refăcută a L93/2022, care a fost retrasă de inițiatoarea @Oana Țoiu la propunerea Consiliului Legislativ, pe motiv că s-a intervenit greșit asupra actului normativ modificat. Astfel, în unanimitate, a fost adoptat un aviz favorabil.

9. COM (2022) 143 final – Propunere de Directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivelor 2005/29/CE și 2011/83/UE în ceea ce privește consolidarea rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi printr-o mai bună protecție împotriva practicilor neloiale și o mai bună informare

Propunerea prevede modificarea Directivelor 2005/29/CE privind practicile comerciale neloiale și 2011/83/UE privind drepturile consumatorilor. Am votat pentru o mai bună informare a consumatorilor cu privire la durabilitatea și posibilitatea de reparare a anumitor produse înainte de încheierea contractului și sporirea protecției consumatorilor împotriva practicilor comerciale neloiale care împiedică achizițiile durabile.


10. COM (2022) 71 final – Propunere de Directivă a Parlamentului European și a Consiliului privind diligența necesară în materie de durabilitate a întreprinderilor și de modificare a Directivei (UE) 2019/1937

Această propunere de directivă reglementează obligațiile de diligență în materie de durabilitate ce le revin întreprinderilor și, în același timp, prevede – în măsura în care are legătură cu diligența necesară – ce obligații au administratorii întreprinderilor și care sunt sistemele de gestionare corporativă pentru îndeplinirea obligației de diligență. Astfel, am votat pentru adoptarea unor măsuri de protecție a intereselor asociaților și ale părților interesate la nivelul societăților.

11. COM/2022/2107 – Comunicare a Comisiei – Solidaritatea europeană cu refugiații și cu persoanele care fug de războiul din Ucraina

Se estimează, în prezent, că numărul celor care fug din Ucraina ar putea atinge 8 milioane. Tocmai de aceea, trebuie să oferim găzduire oamenilor care se adăpostesc din calea războiului în vecinătatea noastră, chiar dacă ar putea fi vorba de încă mai multe milioane de persoane. UE continuă să susțină cu fermitate respectarea dreptului internațional umanitar și accesul efectiv al actorilor umanitari în Ucraina. Astfel, ne putem baza pe numeroasele noastre atuuri — umanitatea, reziliența și ingeniozitatea noastră — pentru a face față acestei provocări, utilizând toate mijloacele necesare.

12. COM/2022/131 – Comunicare a Comisiei – Primirea persoanelor cafre fug din calea războiului din Ucraina: pregptirea Europei pentru a răspunde nevoilor acestora

Comunicarea arată modul în care Comisia utilizează fiecare instrument disponibil – în materie de coordonare, organizare și finanțare – pentru a sprijini activitățile în curs de desfășurare în statele membre. Astfel, se vor mobiliza rețele-cheie pentru a ajuta statele membre, prin intermediul platformei de solidaritate, să utilizeze în mod optim resursele și expertiza din întreaga UE. Comisia va ajuta statele membre să utilizeze fondurile UE în mod rapid și flexibil, astfel încât finanțarea personalizată să poată circula rapid, pentru a sprijini eforturile întreprinse de statele membre, de organizațiile-cheie și de societatea civilă pentru a transforma în realitate drepturile acordate prin protecția temporară.

Rămâneți alături de mine, voi reveni cu noutăți

 

Misiunea noastră e să reconstruim o țară, iar piatra de temelie pe care trebuie să o punem e educația oamenilor din România.
Irineu Darău