O nouă săptămână în care continuăm cu exercițiul de #transparență. În Comisia pentru Muncă din data de 8 noiembrie, am avut șapte puncte pe ordinea de zi. Vi le prezint mai jos, așa cum le-am analizat cu atenție și le-am trecut, ca și până acum, prin filtrul propriu, în beneficiul vostru.
Pe rând, propunerile sunt:
1. L635/2022 – 6 și 7 ianuarie – zile libere legale
Prima inițiativă avută pe masă, amânată de săptămâna trecută, vizează instituirea zilelor de 6 și 7 ianuarie ca zile libere legale. Și în această săptămână, dezbaterea acestei inițiative fost amânată, pentru a primi un punct de vedere de la Guvern.
2. L639/2022 – Budăi propune 16 pagini goale
Inițiativa legislativă a ministrului Marius Budăi propune mai multe măsuri de accelerare a procesului de dezinstituționalizare a persoanelor adulte cu dizabilități, dar doar una singură este realistă: finanțarea asistentului personal profesionist să se facă începând cu 2026 din bugetul de stat – în prezent, finanțarea se asigură din bugetul propriu al județului. Inițiativa nu conține nicio propunere de reglementare clară. Budăi a scris 16 pagini goale de conținut, față de care principala critică este următoarea: instituțiile. Toate prevederile din această propunere sunt dedicate instituțiilor statului (centrale sau locale), în jurul atribuțiilor cu titlu general pe care acestea le au (și pe care le cunoaștem din alte legi). Nicio prevedere nu vizează persoana cu dizabilități instituționalizat. Aceasta este redusă, în această propunere, la nivelul unui instrument, al unui concept despre care ni se spune doar că există. Pentru toate aceste motive, am votat abținere. A fost adoptat un raport de admitere cu amendamente admise și respinse.
3. L653/2022 – Registrul național al gravidelor și mamelor minore
Inițiativa USR prevede crearea Registrului național al gravidelor și mamelor minore, obligație a Ministerului Familiei, într-un 1 an de la intrarea în vigoare a legii. Este vorba despre o platformă unică electronică, dezvoltată la nivel naţional. În cadrul acesteia, direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, în parteneriat cu alte instituţii cu atribuţii în domeniul drepturilor copilului, centralizează informaţiile în scopul asigurării serviciilor de protecţie socio-medicală, consiliere psiho-emoţională şi educaţie şcolară a gravidelor și mamelor minore. Inițiativa a fost amânată.
4. L657/2022 – Vechime și soldă pentru polițiștii care urmează cursurile de master
Ordonanța de urgență instituie o serie de măsuri privind raporturile de serviciu ale polițiștilor admiși la master. Agenții de poliție care frecventează cursurile masterului profesional cu scoaterea de la locul de muncă primesc solda avută la data începerii cursurilor; celor care au absolvit masterul li se recunoaște ca vechime în grad perioada masterului; iar celor care intră în corpul ofițerilor de poliție ca urmare a absolvirii unui master profesional nu li se poate schimba raportul de serviciu timp de 5 ani (excepție, doar în cazul reorganizării sau în cadrul aceleiași unități). Am votat abținere, întrucât ultima măsură, de interzicere a modificării raportului de serviciu pentru o durată de 5 ani, încalcă principiul constituțional al libertății muncii. Cu două voturi împotrivă și trei abțineri, a fost adoptat un aviz favorabil.
5. L660/2022 – Masă caldă în 450 de școli
Vorbim despre ordonanța de urgență care crește la 450 de școli în care se acordă Masă caldă și creșterea finanțării doar pentru anul 2023. Am votat pentru, fiind adoptat un aviz favorabil în unanimitate.
6. L662/2022 – AUR propune asistență psihologică pentru elevii care au învăţat în străinătate și se întorc în România
Discutăm despre o propunere legislativă a AUR care vizează, aparent, o serie de măsuri de sprijin copiilor care au învăţat în străinătate pentru adaptarea la sistemul românesc de învățământ, și anume evaluare inițială, asistență psihologică, plan de intervenție personalizat de pregătire și adaptare. Inițiatorii confundă instituțiile juridice, fiind vorba de consiliere psihologică, nu de asistență psihologică, pentru că este singura formă de sprijin care se poate acorda prin cabinetele şcolare. Am votat împotrivă, și pentru faptul că inițiativa are un obiect de reglementare similar cu cea propusă de Simina Tulbure și Oana Țoiu, care a fost promulgată, devenind Legea nr.277/2022. În aceste condiții, a fost adoptat un aviz nefavorabil.
7. L663/2022 – Incompatibilitate între funcția de conducere din învățământ și cea dintr-un partid politic
Propunerea legislativă USR vizează introducerea incompatibilității între funcția de conducere în învățământ și funcția de conducere din partide politice. Am votat pentru și consider că poate cel mai mare cancer al învățământului românesc este politizarea. Această inițiativă este o soluție bună și practică împotriva politizării educației. Cu toate acestea, propunerea a primit un aviz nefavorabil.
Rămâneți alături de mine, voi reveni cu noutăți.