Comisia pentru Muncă – 13.09.2022

Continuăm cu exercițiul de #transparență și în această săptămână. Vă prezint, mai jos, cele 13 ordonanțe de urgență avute pe masă în Comisia pentru muncă din 13 septembrie. Pe toate acestea le-am analizat cu atenție și le-am trecut, ca și până acum, prin filtrul propriu, în beneficiul vostru. 

Pe rând, propunerile sunt:

  1. L425/2022 – Îngrijiri de lungă durată pentru persoanele vârstnice

Prima ordonanță de urgență are în vedere crearea unui mecanism de asigurare a cheltuielilor pentru îngrijirea de lungă durată la domiciliu și în centrele de zi pentru persoanele vârstnice. Cum 36,16% din persoanele supuse riscului de sărăcie și excluziune socială sunt vârstnicii, am votat pentru aprobarea acestei ordonanțe. Astfel, a fost adoptat un raport de admitere în unanimitate.

  1. L434/2022 – Aprobarea programelor guvernamentale de creditare „StudentInvest” şi „FamilyStart”

Următoarea ordonanță de urgență prevedere aprobarea programelor guvernamentale de creditare „StudentInvest” şi „FamilyStart”. Am votat abținere, pentru că se aruncă cu niște valori ale creditelor acordate și garantate de stat, dar care nu au niciun studiu sau analiză în spate. Reprezentantul Ministerului Familiei a fost întrebat dacă există date cu privire la programele asemănătoare destinate tinerilor care au derulat până acum, dar nu am primit niciun răspuns relevant. Mai mult, unul dintre credite garantate de stat poate fi dat și pentru nunți și botezuri. În final, inițiativa a primit un raport de admitere.

  1. L439/202 – Plan naţional de măsuri cu privire la protecţia şi incluziunea persoanelor strămutate din Ucraina

Ordonanță de urgență prevede aprobarea Planului naţional de măsuri cu privire la protecţia şi incluziunea persoanelor strămutate din Ucraina, beneficiare de protecţie temporară în România. Aceste măsuri vizează domeniile sănătății, educației, ocupării, locuirii, al persoanelor vulnerabile, al copiilor și tinerilor. Astfel, persoanele cu dizabilități provenite din Ucraina vor beneficia gratuit de serviciile prevăzute de Legea nr.448/2006. De asemenea, se are în vedere: crearea unui grup de lucru pentru prevenirea exploatării sexuale, cursuri de limba română, suport de curs aplicate pe profesii, acordarea de subvenții angajatorilor pentru angajarea persoanelor strămutate din Ucraina, consultanță pentru inițierea unei afaceri etc. Comisia a adoptat un raport de admitere în unanimitate.

  1. L442/2022 – 324 de posturi noi la frontiera cu Ucraina

Guvernul suplimentează numărul maxim de posturi pentru aparatul central al Autorităţii Vamale Române cu 324,  până la încetarea crizei actuale existente la graniţa României. Cel mai mare flux de imigranți a fost la începutul anului, și Guvernul trebuia să ia aceste măsuri cu mult mai înainte, nu de la 1 iulie – când a intrat in vigoare ordonanța. Se vor încheia contracte pe durată determinată, cu termen de expirare la data încetării conflictului militar. Practic, nu se cunoaște durata contractului de muncă. Pentru acest motiv, am votat abținere, fiind, totuși, adoptat un raport de admitere.

  1. L479/2022 – Implementarea Fondului de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane

Ordonanță de urgență vizează implementarea Fondului de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane, decontarea unor cheltuieli privind sprijinirea refugiaţilor din Ucraina, precum şi acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiţii destinate retehnologizării IMM-urilor. Am votat pentru această inițiativă, pentru că vizează, în principal, 3 măsuri necesare: tichete pe suport electronic pentru nou-născuți – 2.000 lei, decontarea cheltuielilor legate de migraţia generată de agresiunea militară a Rusiei, granturi pentru investiţii necesare retehnologizării pentru IMM-uri cu finanţare din fonduri externe nerambursabile – între 50.000 euro şi 500.000 euro, în limita de maxim cinci ori cifra de afaceri realizată în exerciţiul financiar 2021. Comisia a dat un raport de admitere în unanimitate.

  1. L483/2022 – Suprataxarea contractelor part-time

Avem pe masă vestita ordonanță de urgență care modifică substanțial Codul fiscal, iar pe sectorul muncii, aceasta vizează, în principal, suprataxarea contractelor part-time. Am depus amendamente pentru eliminarea acestor prevederi. Suprataxarea cu CAS și CASS a salariilor pe normă parțială care au o valoare sub salariul minim pe economie la valoarea întreagă a salariului minim pe economie este o măsură fără o justificare, bazată pe o analiză de impact, fără date economice sau statistice, și doar axată pe o blamare generalizată a antreprenorilor. Se precizează doar faptul că aceasta „are ca scop descurajarea angajatorilor care, în încercarea de a reduce sarcina fiscală, încheie contracte de muncă cu timp parțial în situații în care activitatea desfășurată ar presupune un program normal de muncă”. Discuțiile pe amendamente au fost amânate pentru săptămâna viitoare.

  1. L543/2022 – O nouă prorogare a termenului de intrare în vigoare a venitul minim de incluziune – 1 ianuarie 2024 

Discutăm despre o inițiativă care aduce o binevenită îmbunătățire a cadrului juridic al venitului minim de incluziune, însă prevede o nouă prorogare a termenului de intrare în vigoare a legii, respectiv la 1 ianuarie 2024, an electoral, în condițiile în care trebuia să intre în vigoare încă din anul 2018. Am depus amendament, alături de colegii USR PLUS, membri ai Comisiei pentru muncă. Acesta urmărește o corectură de formă și una de fond, ultima vizând predictabilitatea normelor elaborate și adoptate de statul român. Este inadmisibil ca o lege adoptată în 2016 să fie amânată și să intre în vigoare în 2024. Am propus ca intrarea în vigoare a Legii nr.196/2016 să rămână 1 septembrie 2023, însă amendamentul a fost respins. Prin urmare, votul meu a fost de abținere la raportul de admitere.

  1. L544/2022 – Creșteri salariale din seria celor promise și uitate

Vorbim, din nou, despre creșteri salariale din seria celor promise și uitate, care nici de data aceasta nu aduc remunerațiile la nivelul stabilit încă din 2017. Guvernul acordă majorări salariale începând cu luna august 2022, în contextul în care, în ultimii doi ani, drepturile financiare pentru personalul bugetar au fost înghețate. Aceste creșteri au în vedere doar un sfert din diferenţa dintre salariul de bază prevăzut de Legea-cadru nr. 153/2017 pentru anul 2022 şi cel din luna decembrie 2021. Da, în condițiile în care inflația a crescut cu 15%, prețurile alimentelor cu aproape 40%, iar energia cu 135%, Guvernul și-a adus aminte că trebuie să aducă salariile la nivelul stabilit încă de acum 5 ani. Am votat pentru adoptarea aceste ordonanțe. Dezbaterea a fost amânată, la solicitarea UDMR.

  1. L545/2022Loc de abuzuri în cazul transferurilor la stat

Ordonanța de urgență prevede introducerea condiţiei aprobării transferului de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public. Sunt de părere că, pentru orice transfer, o condiție în plus le-ar îngrădi funcționarilor publici dreptul de a-și schimba locul de muncă și ar lăsa loc de abuzuri din partea angajatorului. Motiv pentru care am votat abținere, la raportul de admitere.

  1. L546/2022 – Creșterea concediului paternal de la 5, la 10 zile lucrătoare

Următoarea ordonanță de urgență are ca scop transpunerea unor dispoziţii din Directiva (UE) 2019/1158 privind echilibrul dintre viaţa profesională şi cea privată a părinţilor şi îngrijitorilor, bineînțeles, cu depășirea termenului de transpunere. Se extinde durata actuală a concediului paternal de la 5, la 10 zile lucrătoare. Desigur, pentru tații care au obținut atestat de absolvire a cursului de puericultură, aceasta se majorează cu încă 5 zile, pentru fiecare copil, și nu doar pentru primul născut, ca până acum. În cazul tatălui care satisface serviciul militar în termen, permisia se prelungește de la 7 la 10 zile lucrătoare. Am votat pentru această ordonanță, fiind adoptat un raport de admitere.

  1. L542/2022 – Noi reguli privind ocuparea funcțiilor de conducere în sănătate

O serie de de modificări în domeniul sănătății fac obiectul următoarei ordonanțe de urgență de pe ordinea de zi. În domeniul muncii, ordonanța vizează reguli noi privind ocuparea funcțiilor de director executiv, condiții noi pe care trebuie să le îndeplinească persoanele numite interimar în funcțiile Comitetului director, precum și domenii noi, precum medicină dentară, pentru a da posibilitatea mai multor persoane de a candida la concurs în funcțiile de conducere. Am votat pentru corelarea cu diverse acte normative naționale și europene specifice domeniului. Inițiativa a primit un aviz favorabil în unanimitate.

  1. L547/2022 – Exceptarea societăţilor înfiinţate de instituţiile de învăţământ superior de la aplicarea obiectivele de politică salarială stabilite prin legea anuală a bugetului de stat

Ordonanță de urgență, pe care am avut-o și pe ordinea de a Comisiei pentru învățământ, prin care  societăţile înfiinţate de instituţiile de învăţământ superior sunt exceptate de la aplicarea OUG nr.26/2013, respectiv la fundamentarea bugetelor de venituri şi cheltuieli pentru anul 2022 nu vor aplica obiectivele de politică salarială stabilite prin legea anuală a bugetului de stat, ci conform programelor de dezvoltare aprobate de conducerile lor. Vor putea face acest lucru în 2022, 2023, 2024. Am votat împotriva unui aviz favorabil. Cu toate acestea, cu o abținere și doar 4 voturi împotrivă, a fost adoptat un aviz favorabil.

  1. L548/2022 – Taxă de solidaritate în sarcina producătorilor de energie electrică

Ultima ordonanță de urgență avută pe masă aduce unele modificări la ordonanța privind energia și gazele, instituind noi reguli, fără consultări și fără a pune în transparență decizională noul text normativ. Tot prin această inițiativă, producătorii de energie electrică, traderii și furnizorii cu activitate de trading vor plăti o contribuție, așa-numita „taxă de solidaritate”, la Fondul de Tranziție Energetică. Bomba cu ceas din noua ordonanță este că o mare parte din industrie nu doar că va plăti prețuri duble sau triple la energie, dar prețurile vor și varia de la o lună la alta. Soluţia era să dăm credit fiscal la toate companiile româneşti şi să reducem taxele din factură pentru toţi românii. Am votat împotriva unui aviz favorabil. Cu toate acestea, cu o abținere și doar 4 voturi împotrivă, a fost adoptat un aviz favorabil.

Rămâneți alături de mine, voi reveni cu noutăți.  

Misiunea noastră e să reconstruim o țară, iar piatra de temelie pe care trebuie să o punem e educația oamenilor din România.
Irineu Darău