Comisia pentru Muncă – 17.05.2022

#CumVotez #Muncă O nouă săptămână în care revin cu exercițiul de #transparență. Astăzi vă prezint cele nu mai puțin de 12 proiecte de lege avute pe masă în Comisia pentru muncă din 17 mai. Pe toate acestea le-am analizat cu atenție și le-am trecut, ca și până acum, prin filtrul propriu, în beneficiul vostru. Având în vedere că se îngrămădesc toate ședințele comisiilor marțea, iar timpul pentru dezbaterea inițiativelor este limitat, dar și pentru că eram presați de începerea comisiei pentru învățământ, o parte din inițiative au fost amânate pentru săptămâna viitoare.

𝟭) 𝗟𝟮𝟱𝟱/𝟮𝟬𝟮𝟮 – Simplificarea activității de bonă

Prima inițiativă legislativă aflată pe ordinea de zi a vizat, în principal, reglementarea posibilității ca exercitarea profesiei de bonă să se poată realiza în aceleași condiții și de către persoanele care au dobândit deja calificarea de baby-sitter. În plus, se adaugă reglementarea posibilității ca părinții să încheie contracte de muncă cu bonele, precum și o serie de clarificări privind tipul certificatului ce trebuie să-l dețină persoana care exercită profesia de bonă. De asemenea, inițiativa elimină din legislația actuală prevederile referitoare la controlul serviciilor acordate de bonă de către inspecția socială, întrucât trebuie să fie respectat dreptul părinților de a decide cu privire la calitatea serviciilor contractate pentru îngrijirea și supravegherea propriului copil. Am votat pentru această inițiativă, pentru simplificarea activității meseriei de bonă și pentru accesul mai facil al familiilor la servicii de îngrijire și supraveghere a copiilor pe timp de zi. Comisia a adoptat un raport de admitere în unanimitate.

𝟮) 𝗟𝟮𝟲𝟰/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 100% din salariul mediu la stabilirea punctajelor lunare pentru perioadele în care s-a beneficiat de concediul pentru creșterea copilului

Următoarea inițiativă propune să se utilizeze integral salariul mediu la stabilirea punctajelor lunare pentru perioadele în care s-a beneficiat de indemnizație pentru creșterea copilului, și nu doar 25% din salariul mediu, cât prevede în prezent legea. Am votat abținere, întrucât pe de o parte, o astfel de măsură încurajează natalitatea, pe de altă parte, aceasta creează o inechitate între persoanele care au beneficiat de concediu pentru creșterea copilului, pentru că punctajele se calculează la fel pentru toți beneficiarii, indiferent de cuantumul indemnizației. Or, indemnizația reflectă cuantumul venitului avut anterior concediului, venit pentru care s-au plătit impozite și acest lucru trebuie să se reflecte și în cuantumul pensiei. Cu 4 abțineri, a fost adoptat un raport de admitere.

𝟯) 𝗟𝟮𝟲𝟱/𝟮𝟬𝟮𝟮 – Subvenții pentru angajatorii care angajează unele categorii de persoane concediate sau șomeri cu vârste între 16-29 ani

Vorbim despre o inițiativă legislativă care propune acordarea unei subvenții de 50% din salariu angajatorilor care încadrează în muncă persoane concediate care au peste 45 ani, persoane concediate de angajatori străini de pe teritoriul altor state sau șomeri cu vârste între 16-29 ani. Am votat pentru respingerea inițiativei pentru că, deși este o măsură de încurajare a ocupării forței de muncă, aceasta creează o situație mai favorabilă categoriilor de persoane vizate față de restul categoriilor de persoane care și-au pierdut locul de muncă din motive neimputabile lor, ceea ce constituie o discriminare. 

𝟰) 𝗟𝟮𝟰𝟭/𝟮𝟬𝟮𝟮 – Măsuri de suport pentru întreprinderile sociale de inserție

Amânată de săptămâna trecută, pentru a studia amendamentele depuse de inițiator, propunerea vizează înlocuirea măsurilor pentru tinerii cu risc de marginalizare socială cu măsuri pentru persoanele aparținând grupului vulnerabil; definirea angajatorului de inserție ca fiind întreprinderea socială de inserție definită prin Legea Economiei Sociale nr.219/2015; reducerea termenului de la 2 ani la 6 luni pentru interdicția de a primi subvenția de către acei angajatori de inserție care angajează aceleași persoane. Am votat pentru dezvoltarea economiei sociale și inserția în piața muncii a persoanelor vulnerabile. Cu toate acestea, cu 6 abțineri și un vot împotrivă din partea AUR, a fost adoptat un Raport de respingere.

𝟱) 𝗟𝟮𝟲𝟲/𝟮𝟬𝟮𝟮 – Kurzarbeit pentru situații de criză

Avem pe masă o inițiativă legislativă ce propune extinderea aplicării mecanismului timpului de muncă redus în situații de criză (Kurzarbeit), altele decât starea de urgență/asediu/alertă. Am votat pentru flexibilizarea programului de muncă în caz de situații de criză, situații în care statul sprijină atât angajatorul, cât și salariatul. Cu o abținere de la AUR, a fost adoptat un raport de admitere.

𝟲) 𝗟𝟮𝟳𝟬/𝟮𝟬𝟮𝟮 – Doar primele 5 zile din concediul medicaș și doar o dată pe lună vor fi suportate de angajator

Propunerea legislativă USR, pe care am semnat-o și eu, vizează situația în care, dacă pe parcursul a 30 de zile calendaristice angajatul are nevoie de mai multe concedii medicale, doar indemnizația aferentă primelor 5 zile să fie suportată de către angajator, iar costurile aferente următoarelor concedii medicale urmând să fie asigurate de Fondul național unic pentru asigurări sociale de sănătate. Am votat pentru această inițiativă și consider că este o măsură echitabilă, ce urmăreşte acordarea unei protecţii angajatorului, evitându-se situațiile în care acesta ajunge să achite chiar și 4 concedii pe lună, a câte 5 zile. Totodată, modificarea legislativă propusă urmăreşte acordarea posibilităţii angajatorului de a avea o previzibilitate asupra cheltuielilor viitoare, generate de concediile medicale ce ar putea fi acordate angajaţilor. Și în Comisie am subliniat faptul că trebuie să ne gândim la echilibru. Inițiativa nu este extrem de curajoasă, în Franța primele 3 zile din concediul medical nu sunt plătite. Și de această dată, cu o abținere de la AUR, a fost adoptat un raport de admitere.

𝟳) 𝗟𝟮𝟳𝟭/𝟮𝟬𝟮𝟮 – Reglementarea valorii venitului impozabil atunci când urmează a se efectua plăți din fondurile de pensii administrate privat

Următoarea inițiativă are în vedere reglementarea valorii venitului impozabil atunci când urmează a se efectua plăți din fondurile de pensii administrate privat (Pilonul II + III + pensii ocupaționale). Astfel, pentru asigurarea unei independenței financiare la vârsta pensionării, o mare parte din efort va fi cel propriu – economisirea și investirea personală, pentru a depinde cât mai puțin de sistemul public de pensii. Această inițiativă a fost amânată.

𝟴) 𝗟𝟮𝟳𝟮/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗠𝗮𝗷𝗼𝗿𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗱𝗲𝗱𝘂𝗰𝗲𝗿𝗶𝗹𝗼𝗿 𝗽𝗲𝗿𝘀𝗼𝗻𝗮𝗹𝗲 𝗱𝗶𝗻 𝘀𝗮𝗹𝗮𝗿𝗶𝘂 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗿𝗶𝗯𝘂𝗮𝗯𝗶𝗹𝗶𝗶 𝗰𝗮𝗿𝗲 𝗮𝘂 𝗽𝗲𝗿𝘀𝗼𝗮𝗻𝗲 în întreținere

Discutăm despre o inițiativă legislativă care vizează majorarea nivelului deducerilor personale din venitul lunar din salarii, în cazul contribuabililor care au una sau mai multe persoane în întreţinere. Am votat pentru acest model de încurajare a natalității, mai ales în rândul familiilor active. Această inițiativă a fost amânată.

𝟵) 𝗟𝟮𝟳𝟰/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗘𝗹𝗶𝗺𝗶𝗻𝗮𝗿𝗲𝗮 𝘀𝗽𝗼𝗿𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗱𝗲 𝗱𝗼𝗰𝘁𝗼𝗿𝗮𝘁 și 𝗶𝗻𝗰𝗹𝘂𝗱𝗲𝗿𝗲𝗮 𝗮𝗰𝗲𝘀𝘁𝘂𝗶𝗮 𝗱𝗼𝗮𝗿 în 𝘀𝗮𝗹𝗮𝗿𝗶𝗶𝗹𝗲 𝗱𝗶𝗻 învățământul 𝘂𝗻𝗶𝘃𝗲𝗿𝘀𝗶𝘁𝗮𝗿 și 𝗰𝗲𝗿𝗰𝗲𝘁𝗮𝗿𝗲

Vorbim despre una dintre inițiativele pachetului USR_PLUS antiplagiat, pe care am semnat-o și eu, prin care eliminăm sporul de doctorat și includerea acestuia doar în salariile din învățământul universitar și cercetare. Eliminăm nu doar o plată nejustificată, ci și un motivator pentru a obține titlul de doctor pe bază de plagiat. Cu doar 4 voturi ale USR, inițiativa a primit un raport de respingere.

𝟭𝟬) 𝗟𝟮𝟴𝟮/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗡𝗼𝘂𝗹 𝗽𝗮𝗰𝗵𝗲𝘁 𝗹𝗲𝗴𝗶𝘀𝗹𝗮𝘁𝗶𝘃 𝗽𝗿𝗶𝘃𝗶𝘁𝗼𝗿 𝗹𝗮 𝘀𝘂𝗽𝗿𝗮𝘃𝗲𝗴𝗵𝗲𝗿𝗲𝗮 𝗳𝗶𝗿𝗺𝗲𝗹𝗼𝗿 𝗱𝗲 𝗶𝗻𝘃𝗲𝘀𝘁𝗶ț𝗶𝗶

Vorbim despre un proiect de lege care transpune în legislația internă Directiva 2019/2034/UE și asigură aplicarea Regulamentului (UE) 2019/2033 cu privire la supravegherea prudențială a firmelor de investiții. Este vorba despre noul pachet legislativ privitor la supravegherea firmelor de investiții, promovat și adoptat la nivel european, care se impune a fi adoptat cu celeritate, dat fiind depășirea termenului limită de transpunere. Cu o abținere de la AUR, a fost adoptat un aviz favorabil.

𝟭𝟭) 𝗟𝟮𝟴𝟰/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗣𝗿𝗼𝗱𝘂𝘀𝗲 ș𝗶 𝘀𝗲𝗿𝘃𝗶𝗰𝗶𝗶 𝗺𝗮𝗶 𝗮𝗰𝗰𝗲𝘀𝗶𝗯𝗶𝗹𝗲 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗽𝗲𝗿𝘀𝗼𝗮𝗻𝗲𝗹𝗲 𝗰𝘂 𝗱𝗶𝘇𝗮𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁ăți

Avem un alt proiect de lege de transpunere a legislației europene în legislația internă, și anume a Directivei 2019/882/UE, care promovează participarea egală, deplină și efectivă, prin îmbunătățirea accesului la principalele produse și servicii care prin concepția lor inițială sau prin adaptarea ulterioară, abordează nevoile speciale ale persoanelor cu dizabilități. Am votat pentru această inițiativă, pentru că un mediu în care produsele și serviciile sunt mai accesibile contribuie la o societate mai favorabilă incluziunii și facilitează o viață independentă pentru persoanele cu dizabilități. Astfel, a fost adoptat un aviz favorabil în unanimitate.

𝟭𝟮) 𝗟𝟮𝟵𝟬/𝟮𝟬𝟮𝟮 – 𝗡𝗼𝘂𝗹 𝗰𝗮𝗱𝗿𝘂 𝗹𝗲𝗴𝗮𝗹 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗶𝗺𝗽𝗹𝗲𝗺𝗲𝗻𝘁𝗮𝗿𝗲𝗮 ș𝗶 𝗴𝗲𝘀𝘁𝗶𝗼𝗻𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗿𝗲𝘀𝘂𝗿𝘀𝗲𝗹𝗼𝗿 𝗮𝗳𝗹𝗮𝘁𝗲 𝗹𝗮 𝗱𝗶𝘀𝗽𝗼𝘇𝗶ț𝗶𝗮 𝗥𝗼𝗺â𝗻𝗶𝗲𝗶 𝗱𝗶𝗻 𝗙𝗼𝗻𝗱𝘂𝗹 𝗱𝗲 𝗺𝗼𝗻𝗶𝘁𝗼𝗿𝗶𝘇𝗮𝗿𝗲

Ultima inițiativă legislativă stabilește cadrul instituțional și financiar general, de monitorizare, verificare și control, pentru implementarea și gestionarea resurselor aflate la dispoziția României din Fondul de monitorizare. Am votat pentru această inițiativă, pentru că lipsa unei astfel de reglementări unitare ar genera un impact asupra gradului de absorbție a fondurilor din Fond. Astfel, a fost adoptat un aviz favorabil în unanimitate.

Rămâneți alături de mine, voi reveni cu noutăți.

Misiunea noastră e să reconstruim o țară, iar piatra de temelie pe care trebuie să o punem e educația oamenilor din România.
Irineu Darău