#CumVotez #PlenSenat În această săptămână, am avut trei ședințe de plen. Pe lângă ședințele obișnuite ale Senatului de luni și miercuri, am avut și o ședință comună, alături de Camera Deputaților, dedicată aniversării a 25 de ani de la lansarea parteneriatului strategic dintre România și SUA. Fiind ultima săptămână din sesiunea parlamentară, au fost votate mai multe legi și au fost adăugate și pe repede-înainte o serie de inițiative de către ultra-majoritatea PSD-PNL-UDMR, minimizând importanța dezbaterilor și chiar a dialogului social. Redau, în cele ce urmează, informații despre cele 6 inițiative din domeniul muncii și cele 5 inițiative din domeniul învățământului dezbătute și votate la plen, precum și detalii despre alte două inițiative pentru care am luat cuvântul la plen, deși sunt din alte domenii:
Luni, 27 iunie:
1) L359/2022 – Corecții la OUG nr.63/2022 – sprijinul de 250 lei
Această inițiativă corectează OUG nr.63/2022, care a introdus măsura de acordare a 250 de lei sub formă de tichete sociale persoanelor vulnerabile, o dată la două luni. Astfel, o serie de noțiuni se pun în acord cu prevederile din domeniul fiscalității. Am votat pentru corectarea ordonanței, astfel încât toate persoanele eligibile să beneficieze de acest sprijin. Totuși, nu pot să nu remarc cum „graba strică treaba” – Guvernul a încercat să ia ochii oamenilor cu o măsură care oricum nu este suficientă, a adoptat o ordonanță de urgență greșită, incompletă, pe care ulterior a fost nevoit să o corecteze.
2) L360/2022 – Kurzarbeit până la 31 decembrie 2022
Discutăm despre ordonanță de urgență care prelungește aplicarea până la 31 decembrie 2022 a mecanismului Kurzarbeit. Ce prevede acest mecanism? Acordarea indemnizaţiei de 75% din salariul de bază brut lunar salariaţilor afectaţi de reducerea timpului de muncă cu cel mult 80% din durata normală de muncă, pentru orele de reducere a programului de lucru. Am votat pentru această măsură de protecţie socială și cred că este adecvată schimbărilor care se produc constant în economia noastră şi, în mod deosebit, în această perioadă în care atât angajatorii, cât şi salariaţii au activitatea şi veniturile lunare afectate.
3) L236/2022 – posibilitatea de organizare de clase cu program de artă sau sportiv în ciclul primar și avizarea de către culte sau MAI a ocupării unor posturi de către profesori
Inițiativa introduce posibilitatea de organizare de clase cu program integrat sau suplimentar de artă sau sportiv de la ciclul primar, de către Ministerul Educației, în colaborare cu o serie de instituţii. Comitetul Paralimpic este printre cei care pot susţine astfel de clase sau unităţi. Totuși, peste aceste prevederi a fost adăugată, încă de la Camera Deputaților, o prevedere care, până acum, se afla în Metodologia privind mobilitatea cadrelor didactice și a fost declarată discriminatorie printr-o decizie judecătorească. Această prevedere condiționează ocuparea posturilor de către cadrele didactice în licee vocaționale de obținerea unor avize în funcție de specificul liceului – de la MAI, culte etc. Fără ea, forma legii ar fi fost benignă. Din aceste considerente, votul USR a fost de abținere.
4) L361/2022 – ajutor de 700 lei pentru toți pensionarii cu pensia mai mică de 2.000 de lei
Un nou ajutor financiar face obiectul acestei inițiative legislative. Guvernul acordă, doar pentru luna iulie, 700 de lei tuturor pensionarilor care au o pensie mai mică de 2.000 lei. Și această măsură face parte din programul „Sprijin pentru România”. Deși Guvernul ar trebui să aibă o strategie mai largă și să stabilească aceste limite de eligibilitate în baza unor studii justificative, am votat pentru aprobarea acestui proiect de lege, deoarece este o măsură de protecție socială menită să prevină sărăcia.
5) L363/2022 – înființarea Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltarea Infrastructurii în Sănătate
Ordonanță de urgență vizează înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Dezvoltarea Infrastructurii în Sănătate. Înființarea și operaționalizarea unei astfel de agenții specializate în investițiile în domeniul sănătății este prevăzută ca una dintre principalele măsuri care vor fi luate în cadrul reformei din domeniul sănătății – Pilonul V din PNRR. Am votat pentru acest proiect, pentru că este nevoie de o instituție dedicată, cu angajați proprii, care să fie capabilă să îndeplinească un jalon din PNRR. Trebuie avut grijă, însă, ce fel de oameni vor fi angajați, întrucât miza este uriașă, fiind vorba de șase spitale regionale.
6) L468/2021 – finanțare de bază și pentru școlile speciale particulare
Inițiativa USR PLUS lansată de Ștefan Pălărie, pe care am cosemnat-o, corectează o inechitate menținută de un vid legislativ, iar propunerea vizează ca școlile particulare speciale să primească finanțare de bază la fel ca toate școlile particulare. După lungi amânări, inițiativa a fost adoptată, în ultimul ceas, de Senat și merge la promulgare.
7) L259/2022 – director de extensie universitară – funcție de conducere
Această inițiativă legislativă, pe care am co-semnat-o, introduce funcția de director de extensie în categoria funcțiilor de conducere din instituțiile de învățământ superior. Acestora li se vor aplica aceleași reguli, ca de exemplu interzicerea cumulului cu alte funcții de conducere. Am votat pentru, iar inițiativa a fost adoptată de Senat și merge la promulgare.
8) L398/2021 – vacanțe școlare diferențiate
Inițiativa propune ca vacanțele școlare să fie stabilite diferențiat, atât în funcție de cele 4 macroregiuni ale țării, cât și în funcție de ciclurile de învățământ. Propunerea a avut la bază mai multe exemple din alte state, în care începutul și sfârșitul anului școlar variază semnificativ, în funcție de regiuni. Am votat împotriva respingerii.
9) L399/2022 – stabilirea unui număr minim de zile de școală
Inițiativa USR PLUS, pe care am co-semnat-o, vizează creşterea către media UE a numărului de zile de şcoală, treptat, în funcţie de ciclul de învăţământ, fără să intervenim asupra responsabilității Ministerului Educației de a stabili structura anului școlar, perioada cursurilor și a vacanțelor. Am votat împotriva respingerii.
Miercuri, 29 iunie:
10) L424/2022 – modificări ample la Codul Muncii și Codul Administrativ, pe repede-înainte
Vorbim despre încercarea de transpunere a unor directive europene adoptate în 2019, pe ultima sută de metri, așa cum ne-a obișnuit această coaliție iresponsabilă și neprofesionistă. Deși este obligatorie transpunerea directivelor, iar în luna august se împlinește termenul limită, am atras atenția că modificări de o asemenea anvergură nu pot fi făcute de pe o zi pe alta, ci este nevoie de dezbateri serioase cu partenerii sociali, a căror părere a fost ignorată. Efortul nostru a creat, se pare, un dezechilibru în coaliție, astfel că inițiativa nu a întrunit voturile necesare pentru a fi adoptată de Senat. Sperăm că la Camera Deputaților se vor face corecturile necesare.
11) L235/2022 – preluarea atribuțiilor Consiliului de monitorizare a implementării Convenției pentru drepturile persoanelor cu dizabilități de către Avocatul Poporului
Această inițiativă USR PLUS prevede comasarea prin absorbţie şi preluarea atribuţiilor Consiliului de monitorizare a implementării Convenţiei privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi de către instituţia Avocatul Poporului. Inițiativa a fost respinsă de Senat. Am votat împotriva respingerii.
12) L315/2022 – populism și discriminare marca PSD și AUR
Această inițiativă cu semnatari de la PSD și AUR, din care nu putem să nu-i remarcăm pe inițiatorii principali Daniel Ghiță și Dumitru Coarnă (între timp neafiliat), este o colecţie de măsuri menite să transpună în lege o mare parte a teoriilor conspiraţioniste din ultimii ani, legate de vaccinare, cipurile care ne controlează creierul, teoria identităţii de gen. Am explicat, în plen, că nu vom vota niciodată pentru astfel de inițiative menite să dezinformeze populația, să inducă teamă, să propage minciuni sau să stigmatizeze anumiți cetățeni. După amânarea asumării unei decizii pe această inițiativă rușinoasă, în plenul Senatului a fost în sfârșit respinsă această inițiativă, iar eu am votat pentru respingere.
13) L555/2022 – eficientizarea exercitării funcției de control parlamentar asupra activității autorității administrative autonome a ANRE
La propunerea USR PLUS de eficientizare a controlului parlamentar asupra ANRE, am auzit, din partea majorității, că ANRE trebuie să fie o instituție depolitizată și, în mod hilar, că exact controlul parlamentar ar politiza această instituție. Le-am amintit, totuși, că membrii din Comitetul de reglementare al ANRE au toți istoric politic – președintele e deputat PSD cu 4 mandate la activ, numit în 2017 de Dragnea, vicepreședintele e deputat PD, PDL, PNL, cu 5 mandate la activ. La fel, alți membri – fost senator PSD cu 3 mandate de deputat, fost candidat ALDE pentru Senat, președinta organizației de femei PSD Olt. E absurd ca fix partidele care au căpușat toate instituțiile statului de 30 de ani să ne dea lecții de depolitizare. Evident, am votat împotriva respingerii.
Rămâneți alături de mine, voi reveni cu noutăți.